Zuiveldrankjes winstmaker Campina

Zuivelcoöperatie Campina (Milner-kaas, Optimel-drank, Mona-toetjes) heeft vorig jaar een omzet geboekt van 3,6 miljard euro. Dat is 1,5 procent meer dan in 2005. Campina is het merk met de meeste omzet in Nederlandse supermarkten.

De groei is mede te danken aan de verkoop van gezondheidsdranken als Optimel en Vifit. Eind vorig jaar bracht het concern Optimel Control op de markt, dat een gunstige werking op het lichaamsgewicht claimt. Dit product werd zo’n succes dat het binnen enkele weken was uitverkocht. Tot nu toe zijn er vijf miljoen flesjes van verkocht.

Volgende maand introduceert het concern melk met een gunstiger vetsamenstelling, onder meer met de dubbele hoeveelheid omega-3-vetten. De nieuwe producten hebben hogere winstmarges. Deze gezondere halfvolle melk vervangt de standaard halfvolle melk van Campina en gaat 3 tot 5 cent per liter meer kosten.

Het concern maakt geen winstcijfer bekend, maar het hiermee vergelijkbare netto exploitatieresultaat nam toe van 25 tot 42 miljoen euro. Dat was volledig te danken aan de verkoop van een belang in een joint venture in Nieuw-Zeeland.

Een oorzaak dat de resultaten nauwelijks stijgen zijn de dalende marges op standaard melk en yoghurt. Het bedrijf wil daarom bij de komende onderhandelingen met Nederlandse en Duitse supermarktbedrijven 4 à 5 cent meer vragen voor een liter huismerkmelk. Ook voor melk onder eigen merk eist Campina meer geld.

Bestuursvoorzitter Tiny Sanders van Campina zei vanochtend bij de presentatie van de jaarcijfers dat het concern veel last heeft van huismerken. „Huismerken groeien veel te hard. Het prijsverschil met de A-merken is zo groot, dat we consumenten niet kwalijk nemen dat ze huismerken kiezen.” Verder had Campina last van de stijgende kosten van energie, verpakkingen en grondstoffen.

Ook moet de coöperatie, waarbij 8.000 melkveehouders zijn aangesloten, de afbouw van Europese landbouwsubsidies zien op te vangen. In 2005 ontving Campina nog 90 miljoen euro.

Voor toekomstige groei kijkt het bedrijf naar Azië. Topman Sanders zei op dit moment in gesprek te zijn met enkele overnamekandidaten. „Bij sommige zitten we in een vergevorderd stadium.” Het gaat om bedrijven met een omzet van 50 à 100 miljoen euro.

De bestuursvoorzitter noemde de liberaliseringsgolf in Europa „een modieuze trend”. Sanders: „Landbouw lijkt niet meer belangrijk. Het wordt met een te groot gemak uitgewisseld tegen andere belangen.”