Verdraaid, waar zagen we dit eerder?

Het lijkt te mooi om waar te zijn, maar is o zo logisch. John de Mol koopt Endemol terug.

Het gerucht dat de Nederlandse televisietycoon mee gaat bieden op de verkoop van zijn voormalige productiebedrijf wordt steeds hardnekkiger. Eergisteren beweerde de bestuursvoorzitter van het Italiaanse bedrijf Mediaset met stelligheid dat De Mol met Mediaset gaat meebieden op de 75 procent in Endemol die het Spaanse moederbedrijf Telefónica sinds begin deze maand officieel te koop heeft staan.

Een week eerder zei vicepresident Piersilvio Berlusconi – zoon van – dat hij Endemol graag mét „de man met de knowhow” wil inlijven.

De Mol heeft een broertje dood aan geruchten; over het hoe en waarom van zijn investeringen is hij uiterst zwijgzaam. Maar begin dit jaar voedde hij zélf het gerucht, toen hij met zijn investeringsmaatschappij Cyrte een aandelenbelang van 5 procent meldde in Endemol, dat sinds anderhalf jaar voor een kwart op de beurs staat. Eind januari dook De Mols naam op als koper van Endemol, in combinatie met de Amerikaanse amusementsfabriek Walt Disney.

De terugkeer van De Mol aan de knoppen bij Endemol zou strategisch gezien goed nieuws zijn voor zijn Nederlandse televisiezender Tien. Kan hij gemakkelijk en tegen aantrekkelijke tarieven programma’s produceren en aan zichzelf verkopen.

Financieel gezien is een terugkoop briljant van eenvoud. Endemol werd zeven jaar geleden voor 5,5 miljard verkocht aan de Spanjaarden – met 1,4 miljard voor De Mol. Inmiddels is het bedrijf de helft waard van de toenmalige verkoopprijs.

Maar, wacht eens even. Is De Mol ook niet de koning van herhaling? Van gekopieerde formats en van grijsgedraaide en uitgeperste televisiehits? De Mol kan misschien op herhaling met Endemol, maar waarom geen herhaling van zijn Versatel-truc?

Hoe was het ook alweer met Versatel? Vanaf 2003 bouwde hij een steeds grotere positie op in het telecombedrijf. Dat bracht ook toen de geruchtenmolen op gang, als zou hij één groot multimediaconcern gaan stichten, waarbij hij al zijn andere aan media gerelateerde belangen bij elkaar zou vegen: internetprovider Lycos, voetbalclub Manchester United, autofabrikant Spyker en de tv-stations Jetix en Talpa.

Maar nee, toen het Zweedse Tele2 in de zomer van 2005 ruim 1,3 miljard euro op Versatel bood, meldde De Mol direct zijn belang van inmiddels 42 procent aan. Boekwinst: 132 miljoen.

De waarde van De Mols pakket in Endemol is sinds hij de zichtbare 5 procentsgrens doorbrak, al bijna 30 miljoen euro in waarde gestegen.

Philip de Witt Wijnen