Telegraaf: einde familiecultuur

Uitgever De Telegraaf wil sneller af van de informele familiecultuur in het bedrijf. Het concern moet een „innovatieve zakelijke cultuur” krijgen om te overleven in een sterk veranderende mediamarkt. Dat meldde de Telegraaf Media Groep (TMG) vanochtend bij de presentatie van de jaarcijfers. Vijf jaar geleden schrapte het bedrijf al de fameuze garantie op werk en inkomen voor zijn werknemers.

De eigenaar van onder meer dagbladen De Telegraaf en Spits heeft in 2006 minder winst behaald bij een hogere omzet. TMG boekte vorig jaar een winst van 49,6 miljoen euro, tegen 65,4 miljoen in 2005. De omzet steeg met 6,5 procent tot 784,5 miljoen. De resultaten laten zich niet goed vergelijken met eerdere jaren, aldus TMG, omdat de samenstelling van het bedrijf wijzigde. TMG verkocht onder meer het Limburgs Dagblad en Dagblad De Limburger en verwierf belangen in Sky Radio, Relatieplanet.nl en Keesing, een uitgever van puzzelbladen.

De Telegraaf kende vorig jaar een lichte stijging van de advertentieomzet, met name bij Spits en de regionale kranten. TMG schrapte in 2006 circa 500 arbeidsplaatsen.

Het concern ruilde vorig jaar zijn belang van 27 procent in SBS Nederland in voor een belang van 20 procent in het internationale moederconcern SBS Broadcasting. Analisten houden rekening met de mogelijkheid dat TMG haar belang in SBS wil uitbreiden. Grootaandeelhouders in de tv-groep zijn de investeerders KKR en Permira. Zij hebben ook een belang in de Duitse tv-groep ProSiebenSat1. Een fusieconcern van ProSieben en SBS zou de strijd kunnen aangaan met RTL en Berlusconi’s Mediaset.