Madonna voor een prikkie

Tekenen deed ze niet zelf, maar popster Madonna was wel nauw betrokken bij haar kledinglijn ‘M by Madonna’.

Het resultaat: klassieke rokken en blouses.

Madonna probeerde ze allemaal uit op haar echtgenoot Guy Ritchie, de dertig jurken, rokken, blouses en broeken met bijbehorende accessoires die ze ontwierp voor modewarenhuis H&M. „Vind je dit mooi?” vroeg de 48-jarige zangeres hem, paraderend door de kamer als een fotomodel. „Ja, hoor. Ik vind het wel cool”, antwoordde Ritchie meestal, zo vertelt Madonna in een interview met de Britse editie van Elle. Trots antwoordde zij dan: „Zelf ontworpen, en het kost in de winkel maar twintig pond.”

De kledingstukken van de lijn ‘M by Madonna’, die vanaf aanstaande donderdag in een limited edition in alle 1300 filialen van H&M over de hele wereld verkocht worden, zijn niet duurder dan de andere lentecollecties van H&M. Dit in tegenstelling tot de speciale collecties die de kledingketen eerder verkocht van bekende ontwerpers als Karl Lagerfeld, Stella Mc Cartney en Victor & Rolf: die waren wel iets duurder dan het gewone assortiment. Ander verschil is dat de kledinglijnen van deze couturiers alleen in de zogenoemde flagship stores van H&M verkocht werden. M by Madonna hangt overal.

Natuurlijk is Madonna, anders dan Lagerfeld, geen professionele modeontwerpster. Ze is een stijlicoon, maar kan ze tekenen? „Alle ontwerpen zijn getekend door onze eigen ontwerpers”, zegt Annet Feenstra van H&M. „Lagerfeld, McCartney en Victor & Rolf kwamen natuurlijk al met eigen ontwerpen. H&M deed pas mee vanaf het moment van de inkoop en productie.” Madonna tekende dan weliswaar niet zelf, maar bepaalde wel wat de stijl van M by Madonna moest worden. Ook beïnvloedt zij de publiciteit rondom de kledinglijn. Feenstra: „Madonna is niet iemand die makkelijk iets uit handen geeft. Zij wilde een hele garderobe, van jassen tot onderkleding tot accessoires. Deze moesten stijlvol en chic zijn, en bovendien tijdloos. Vrouwen van uiteenlopende leeftijden moeten de kleding te allen tijde kunnen dragen.”

Het resultaat van de samenwerking tussen Madonna en de hoofdontwerpster van H&M, de Zweedse Margaretha van den Bosch, is een vrij klassieke lijn in de tinten zwart, wit, kaki of grijs. Er zijn keurige rokken om mee naar het werk te gaan, te combineren met een hooggesloten witte blouse met een scherp gepunte kraag. Maar ook heeft Madonna zwierige jurken met een diep uitgesneden rug en elegante trenchcoats.

Dat Madonna op het podium een liefhebber is van de kinky creaties van Jean Paul Gaultier is niet terug te zien in de behoudende koers die zij voor H&M vaart: alleen een leren motorjack en een zwarte body doen nog enigszins denken aan de sexy ruigheid van de artieste, wier optreden tijdens de Grammy Awards 2006 in een paars balletpakje met knielaarzen voor de Maleisische nationale televisie te obsceen was om uitgezonden te worden.

Maar H&M komt niet aan het imago van Madonna op het podium, een provocerende femme fatale met gevoel voor spektakel. De liefde tussen Madonna en de winkelketen is er eerder één van achter de schermen.

Tijdens haar Confessions on a Dance

floor-tour droeg de hele crew van Madonna, die bestond uit 150 mensen, kleding van H&M zodra zij off stage waren. Madonna ontwierp bovendien eerder al vrijetijdskleding voor H&M, een trainingspak.

Sinds de tournee zijn Madonna en haar crew het gezicht van H&M. Nu komt daar de speciale collectie bij. Wat brengt de toekomst nog meer voor deze samenwerking? Feenstra kan daar nog niets over kwijt: „H&M wil verrassen. Het is nu voor het eerst dat we een niet-professionele ontwerper een kledinglijn laten maken. Maar wat we verder willen, of wat Madonna zelf wil, is nog onduidelijk.”