Cadbury splitst divisie drank af

Het Britse chocolade- en frisdrankenconcern Cadbury Schweppes heeft gisteren aangekondigd dat het zijn belangen in de frisdrankensector wil afstoten.

De stap komt niet onverwachts. De bedrijfsleiding kwam eerder deze week onder druk te staan nadat bekend was geworden dat de Amerikaanse investeerder Nelson Peltz een belang van 3 procent had genomen in Cadbury Schweppes. Van hem was bekend dat hij vond dat het bedrijf beter kon worden opgedeeld.

De frisdrankenproductie van Cadbury Schweppes is vooral in Noord-Amerika geconcentreerd. Het bedrijf bezit bekende merken als 7Up en Dr Pepper. Het is nog niet duidelijk aan wie Schweppes verkocht zal worden.

Cadbury Schweppes’ topman, Todd Stitzer, was tot voor kort tegen een opsplitsing van het bedrijf. Hij stak gisteren niet onder stoelen of banken dat het besluit onder druk was genomen. „Eerlijk gezegd maakte het niveau van de speculatie in de markt van de afgelopen dagen het passend onze plannen te versnellen.”

In een verklaring liet Trian, het investeringsbedrijf van Peltz, weten het besluit toe te juichen. De zaak versterkt de reputatie van Peltz als iemand die in staat is bedrijven zijn wil op te leggen. Vorig jaar nam hij een belang in het Amerikaanse voedingswarenconcern Heinz. Hij wist de bedrijfsleiding ertoe te bewegen hem een plaats als commissaris aan te bieden en zorgde ervoor dat de strategie van de onderneming werd aangepast naar zijn smaak.

Eerder was Peltz al in het nieuws gekomen door de verkoop van het vruchtendrankconcern Snapple aan Cadbury Schweppes in 2000. De Amerikaan verkocht het bedrijf, dat hij in 1997 voor 300 miljoen dollar had gekocht, voor een bedrag van 1,45 miljard dollar.

Ook de aandeelhouders van Cadbury Schweppes verwelkomden het nieuws van de voorgenomen opsplitsing. De koers van het aandeel sloot gisteren 2,9 procent hoger op 6,20 pond (9,11 euro), een record.