Parelende passages pianist Lang Lang

Concert: Koninklijk Concertgebouworkerst o.l.v. Esa-Pekka Salonen m.m.v. Lang Lang, piano. Gehoord: 14/3 Herh.: 15, 16/3. Res.: 020- 6718345. Lang Lang in Doelen, Rotterdam: 18/3 010-2171717.

Zo exuberant en katachtig beweeglijk de Chinese pianist Lang Lang in 2005 oogde bij zijn sensationele debuut met het Derde pianoconcert van Prokofjev bij het Koninklijk Concertgebouworkest, zo etherisch en ingetogen zat hij daar gisteravond voor het Vierde pianoconcert van Beethoven. Lang Lang leek wel in trance, zijn handen zweefden tijdens orkestrale passages soms ver boven het klavier, alsof hij de toetsen wilde instralen.

Voor Beethoven is een andere energie nodig dan voor Prokofjev, al gaat het in beide gevallen om componerende pianovirtuozen. Lang Lang begon dan ook opvallend beheerst en ‘klassiek’ aan Beethoven. Niettemin is zijn spel verre van gewoon, zijn vingers zitten nu eenmaal erg los aan zijn handen, zodat tal van parelende passages klinken met een verbluffende en vederlichte virtuositeit.

In samenwerking met dirigent Esa-Pekka Salonen kwam het tot een behoedzame interpretatie, die toch genoeg typisch Beethoveniaanse stevige kracht had. De cadens in het eerste deel was fenomenaal: speels met subtiele ritmische inventies, maar ook groots en soeverein. Het langzame tweede deel was exceptioneel indringend, perfect van frasering en timing. Het slotdeel was groots.

Na de twee herhalingen van dit concert in Amsterdam geeft Lang Lang zondag in Rotterdam nog een recital.

De Fin Esa-Pekka Salonen dirigeerde het Concertgebouworkest vervolgens voor het eerst in de complete Lemminkaïnen-suite (1895) van de Finse componist Jean Sibelius. Delen van het vierdelige werk naar het Finse epos Kalevala, klonken wel al meer dan een eeuw geleden: De zwaan van Tuonela en Lemminkaïnen keert huiswaarts. Salonen dirigeerde deze vaak dicht klinkende Sibelius – zó anders en abstracter dan de symfonische gedichten van Strauss – met uitbundige inzet.