Een feestje anno 2007 moet perféct

Geld genoeg, en we willen dingen meemaken om nooit te vergeten. Feestjes worden daarom steeds extravaganter.

Maar dat geldt niet voor ‘the living room society’.

Een feest vieren. Zo ging het in de jaren vijftig: vader zette de houten keukenstoelen in de huiskamer, samen met het andere meubilair vormden ze een kring. Moeder pakte het spel Mens-erger-je-niet uit de kast. Voor de mannen schonk ze een glaasje jenever in, voor de dames advocaat. Op de salontafel stond een zelfgebakken cake en voor ieder kind één glas gazeuse. Het feest kon beginnen. Heel soms, als opa of oma jarig waren, dan waren er gebakjes van de banketbakker. Dat was het het ultieme hoogtepunt van het jaar.

Dit waren de jaren zeventig: vader haalde de vakantieklapstoeltjes van zolder om de kring in de kamer groter te maken. Moeder presenteerde bij de koffie een rijk versierde slagroomtaart. Later die avond, als de kinderen naar bed waren, zou ze blokjes kaas en plakjes leverworst serveren. De heren dronken bier, de dames sherry of port. Voor de kinderen was er Coca-Cola. Het huis was uitbundig versierd met slingers en ballonen.

De jaren negentig: vader reed de kinderen met diens vriendjes naar de McDonald’s. Daar deden ze spelletjes en aten ze hamburgers met friet. Als vader en moeder jarig waren of iets anders wilden vieren, dan huurden ze een zaaltje af. Gasten konden tot diep in de nacht drinken en swingen op de muziek van een live-band.

In de jaren die volgden, werden de feesten steeds groter, uitbundiger en extremer. Alleen een drankje en wat gezelschap was niet meer voldoende. Mensen wilden wat beleven, vertelt Carl Rohde. Hij is cultuursociologisch onderzoeker en academisch trendwatcher verbonden aan de Universiteit van Utrecht. Volgens hem zijn we van schaarste, naar welvaart, naar beleving gegaan. „We hebben veel te besteden en zijn op zoek naar nieuwe dingen, nieuwe uitdagingen en memorabele ervaringen.”

De traditionele Hollandse verjaardagsfeestjes maakten plaats voor spannende feesten buiten de deur, in partycentra, boerderijen, schepen, kastelen en grotten. Deze zogenoemde themafeesten en diner- en entertainmentshows kennen we nog steeds.

Het zijn feesten waarbij mensen in bijvoorbeeld western style naar vechtende cowboys en indianen kijken en ondertussen barbecuen en grillen. Of in horror night style naar angstaanjagende koormuziek luisteren en tarotkaarten leggen en ondefinieerbaar voedsel van een doodskist eten. Of in maffia style geld inzetten op messenwerpers. Of het zijn feesten waar gasten zich wagen aan een comedy diner, een big-secret-soap-diner of een middeleeuwse schranspartij.

Naast de themafeesten zijn er ook de workshopsfeesten waar feestvierders iets rustiger kunnen ‘beleven’. Neem bloemschikken, glasblazen, karikatuurtekenen, buikdansen, beeldhouwen of percussie-instrumenten bespelen. En er zijn activiteitenfeesten met huifkarexcursies, paintballwedstrijden en survivaltochten.

Anno 2007 slaan we een nieuwe weg in, meent trendwatcher Rhode. „Er treedt verzadiging op en we gaan weer opzoek naar iets nieuws.” Feesten van nu moeten volgens Rhode een zelf gecreëerde totaalbeleving zijn. Het moet een opvallende expressie zijn van jouw levensstijl en uitdrukking geven aan wie jij bent. En daarom laten mensen zich minder gauw een feest voorschotelen. „Ze willen alles zelf bepalen. En, in een reactie op de overdaad, moet het aan hoge eisen voldoen. Alles moet kloppen: de muziek, de deejays, het eten, de versiering, de kleding en de gasten.”

Alles wat je niet leuk vindt om te organiseren, zegt Rhode, dat besteed je uit. Bovendien is er volgens hem zo’n differentiatie opgetreden dat alles mogelijk is. Op internet zijn honderden sites waar je inspiratie kan opdoen. We huren tegenwoordig partyplanners in, we nodigen cocktailshakers uit en laten de feestlocatie door een bloemist verfraaien. We bellen met een cateringservice of er komt een privékok koken. Op het menu staan reerug, warme broodjes beenham en sushi. Het nagerecht is een chocoladefontein. Gasten vermaak je met massagestoelen, een live-band en een drive-in casino met speeltafels. De feestvierders laat je thuisbrengen in een limousine.

Maar trendwachter Rhode signaleert vandaag de dag ook een tegenbeweging. Mensen die de feesten nieuwe stijl ingewikkeld en vermoeiend vinden, vragen zich af: is dit nog wel de menselijke maat? Zij gaan terug naar de basics; traditioneel en gezellig. „Gewoon samen zijn met vrienden is bij the living room society al voldoende.”

Maar of een feest nu extravagant of simpel is, de basis zal altijd hetzelfde blijven, meent Rhode. „Mensen komen samen omdat ze bij een bijzonder moment willen stilstaan, omdat ze elkaars aanwezigheid willen ervaren en daarvan willen genieten.”