België wil overleg met Nederland over mobiliteitsheffing

Nederland en België zouden moeten samenwerken bij een wegenvignet voor het vrachtverkeer. Dat zegt de Vlaamse minister van Mobiliteit, Kathleen van Brempt, in een gesprek met deze krant. België wacht met de invoering van een wegenvignet voor personenauto’s tot de Europese Unie zich daarover heeft gebogen. Van Brempt pleit ook voor overleg met Nederland over een heffing op personenvervoer.

De ophef die begin dit jaar in Nederland ontstond na het bekend worden van de Belgische plannen voor een wegenvignet heeft Van Brempt verbaasd. „We hadden afgesproken met de drie gewesten in België dat we op 1 januari in 2008 het wegenvignet zouden invoeren. Maar alleen als we het systeem sluitend zouden krijgen en er overeenstemming zou zijn met Europa.”

Het plan werd echter te vroeg openbaar en mede door alle negatieve publiciteit in Nederland heeft België de invoering van het wegenvignet in elk geval uitgesteld tot 1 januari 2009.

Van Brempt vindt nu dat er overleg moet komen met Nederland over de invoering van een heffing op vervoer per personenauto. Ze is wel sceptisch over het Nederlandse rekeningrijden. „Daarvan is in heel Europa nog geen enkel voorbeeld dat verder gaat dan een kordonheffing. Dat kan nooit de bedoeling zijn voor Nederland en Vlaanderen. Maar wat we samen kunnen doen, móéten we samen doen.”

Van Brempt geeft er de voorkeur aan eerst een vrachtautovignet voor de Benelux in te voeren, voor er een heffing op personenauto’s komt. Zij heeft een vergelijkbaar systeem zoals Duitsland dat heeft voor ogen. Van Brempt wil op die manier vooral „een juiste prijs voor professioneel vervoer” bereiken.

Eind maart staat een ontmoeting gepland tussen premier Balkenende en de Vlaamse minister-president Leterme. De tolheffing zal volgens Van Brempt tijdens de ontmoeting van beide bewindslieden zeker op de agenda staan.

Hoewel beiden deel hebben uitgemaakt van het Europees parlement, kent Van Brempt haar Nederlandse collega van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings, niet persoonlijk. „Maar hij zal wel een hart hebben voor Europa. Misschien kunnen we met elkaar Europa overtuigen van het nut van duurzame mobiliteit.”

Tol heffen: pagina 16