Vakbond: door markt is treinverkeer onveiliger

Vakbond FNV Bondgenoten bepleit de komst van een Taskforce Spoorwegveiligheid die de veiligheid bewaakt en verantwoording aflegt aan de overheid. De vakbond publiceerde gisteren het rapport Door het oog van de naald – deel 2. Hierin staat een overzicht van onveilige situaties op het spoor die werknemers van de spoorbedrijven sinds december 2006 aan FNV Bondgenoten hebben doorgegeven. In totaal werd bij de vakbond 67 keer melding gemaakt van onveilige situaties of incidenten.

Volgens vakbondsbestuurder Tonnie Nijenhuis staat de veiligheid op het spoor op gespannen voet met het streven om zo veel mogelijk treinen te laten rijden en achterstallig onderhoud weg te werken.

Maandag botsten een intercitytrein en een lege dubbeldekstrein tegen elkaar bij station Amsterdam Muiderpoort. De machinist van de dubbeldekstrein zat korte tijd bekneld.

In december riep de bond voormalig verkeersminister Peijs al op zich uit te spreken voor een onderzoek naar de veiligheid op en rondom het spoor. Het treinverkeer tussen Amsterdam en Deventer ondervond gisteren nog hinder door herstelwerkzaamheden.

Het herstel van het spoor bij Amsterdam-Muiderpoort gaat naar alle waarschijnlijkheid tot en met het weekeinde duren. Door de ontsporing van een van de treinen is er aan de rails, de wissels en de kabels veel schade ontstaan. Een woordvoerder van spoorwegbeheerder ProRail verwacht dat de reparaties in de loop van zaterdag zijn afgerond.

Omwonenden zullen last hebben van de werkzaamheden die dag en nacht doorgaan. Treinreizigers die naar Amersfoort willen vanuit Amsterdam zullen tot die tijd vertraging hebben. De intercity’s naar Deventer, die normaal twee keer per uur gaan, rijden niet. ProRail adviseert de mensen via Utecht Centraal of via Duivendrecht te reizen.

In zijn rapport stelt FNV Bondgenoten: „Als gevolg van de marktwerking en concurrentie benaderen spoorwegbedrijven de veiligheid niet integraal, maar versnipperd en komt veiligheid lager op het prioriteitenlijstje te staan. In sommige gevallen zien we zelfs dat bedrijven de grenzen van het toelaatbare bewust opzoeken.” De spoorbedrijven bagatelliseren de problemen, vindt de vakbond.