Het Nationale Toneel gooit roer alvast om

In afwachting van zijn beoogde nieuwe rol als stadsgezelschap in een vernieuwd toneelbestel, gooit het Nationale Toneel alvast het roer om. Voor de schouwburg wordt in het volgende seizoen het aantal reisvoorstellingen nog verder teruggebracht naar drie. In het nieuwe eigen theater achter de schouwburg worden negen ‘werkhuisvoorstellingen’ gemaakt, die niet of nauwelijks op reis gaan.

Het Haagse gezelschap brengt in de schouwburg Les liaisons dangereuses naar de roman van Pierre Choderlos de Laclos, geregisseerd door Johan Doesburg, met in de hoofdrollen Ariane Schluter en Gijs Scholten van Aschat. Maria Kraakman speelt de hoofdrol in Eline Vere, naar de roman van Louis Couperus, in de regie van Léon van der Sanden. Gerardjan Rijnders regisseert een eigen bewerking van Shakespeares komedie As You Like It.

Het nieuwe gebouw, dat drie zalen telt, wordt in januari officieel geopend met de voorstelling Hollandse Spoor, een collage van nieuwe teksten van Rijnders, Nazmiye Oral, en het schrijversduo Ton Vorstenbosch en Kiek Houthuijsen. Verder zijn daar twee voorstellingen van de jonge regisseur Thibaud Delpeut (1978). Jonge regisseur Alexandra Koch brengt Thuisreis van Judith Herzberg. Verder zijn er regies van Susanne Kennedy, Maaike van Langen, Ivar van Urk en Franz Marijnen. Die laatste regisseert onder meer Red Rubber Balls, een nieuwe tekst van Vlaamse dichter Peter Verhelst.

Hiermee voldoet het gezelschap alvast aan de beschrijving van het gedroomde ‘stadsgezelschap’ in de nota Naar een nieuw toneelbestel. Daarin schrijft directeur Evert de Jager, namens elf grote gezelschappen, dat zo’n gezelschap afgezien van het brengen van repertoire voor een breed publiek, ook nieuw werk moet presenteren, geregisseerd door nieuw talent.