Druk op Cadbury om op te splitsen

Het Britse chocolade- en frisdrankenconcern Cadbury-Schweppes staat onder druk om het bedrijf te splitsen. De koers van het aandeel Cadbury-Schweppes, die de laatste maanden stagneerde, sprong gisteren als gevolg van speculatie hierover met ruim 10 procent omhoog tot 6,02 pond (8,85 euro).

Het optimisme van de aandeelhouders stoelt vooral op het nieuws gisteren dat de bekende Amerikaanse investeerder Nelson Peltz 3 procent van de aandelen van Cadbury-Schweppes heeft gekocht. Peltz, die over veel ervaring beschikt in de voedingsmiddelenindustrie, heeft zich nog niet in het openbaar uitgelaten over zijn bedoelingen. Algemeen wordt er echter vanuit gegaan dat hij zal aansturen op een splitsing van het bedrijf in een frisdrankenconcern en een chocoladeproducent.

Naar verwachting gaat de belangstelling van Peltz vooral uit naar de frisdrankenactiviteiten van Cadbury-Schweppes, die zijn geconcentreerd in de VS. Het bedrijf is onder meer eigenaar van de merken 7-Up en Dr Pepper.

Peltz trok vorig jaar de aandacht door een belang in het Amerikaanse voedingsconcern Heinz te kopen. Samen met andere aandeelhouders dwong hij de bedrijfsleiding tot aanpassingen van de raad van commissarissen en tot een andere strategie. De Amerikaan was tevens eigenaar van vruchtensapconcern Snapple, dat hij in 2000 aan Cadbury-Schweppes verkocht voor 1,45 miljard dollar. Drie jaar eerder had Peltz zelf Snapple voor eenvijfde van die prijs gekocht.

Het Britse bedrijf heeft een moeizame periode achter de rug. Vorig jaar bleek een van zijn chocoladefabrieken te zijn besmet met salmonella. Als gevolg daarvan moest het bedrijf een miljoen chocoladerepen uit winkels terug te halen. De kwestie leverde het bedrijf een schadepost op van zo’n 30 miljoen pond (44,1 miljoen euro). Het bedrijf gaf vorig jaar verschillende winstwaarschuwingen.