Parijs-Roubaix zonder gevaarlijke kasseiwegen

De wielerklassieker Parijs-Roubaix moet dit jaar van zijn vertrouwde parkoers afwijken. Op enkele plaatsen liggen de kasseien er zo slecht bij, dat de organisatie het te gevaarlijk vindt om de renners er overheen te laten rijden. Wel komt er een nieuwe kasseistrook bij.

Welke kasseiwegen worden geschrapt, beslist de organisatie binnen enkele weken. „We werken er met man en macht aan”, aldus kasseispecialist François Doulcier van ASO, de organisator van de koers.

De Hel van het Noorden, zoals de klassier wordt genoemd, wordt op zondag 15 april gereden. Vast staat dat het tweede deel van de kasseistrook van Auchy les Orchies naar Bersée, na 200 kilometer koers, er dit jaar niet bij is. Er zitten te veel gaten en kuilen in; ook voor de volgauto’s is het 1.400 meter lange stuk onbegaanbaar geworden.

Verder ligt de eerste kasseistrook in het parkoers, in Troisvilles, er erg slecht bij. Bij regenval komt het tweede deel steevast onder water te staan en kunnen de renners niet meer zien waar ze rijden. Als het niet lukt om hier een oplossing voor te vinden, wordt ook dit stuk geschrapt.

De beruchte, loodzware kinderkoppen bij Mons en Pévèle lijken wel op tijd ‘klaar’ te zijn voor de klassieker. Vrijwilligers zullen de laatste kilometer van deze weg de komende weken ontdoen van een laag modder, die door overvloedige regenval van de akkers op de stenen is gestroomd.

Parijs-Roubaix krijgt dit jaar ook een nieuwe kasseistrook. Tussen Beuvry en Orchies bleek een ongebruikt stuk kasseiweg te liggen. Dat is opgeknapt en verlengd, zodat 1.400 meter nieuwe keien beschikbaar kwamen voor de koers.

In totaal telt de wedstrijd uit de ProTour dit jaar 28 kasseistroken. Dat is goed voor 51,5 kilometer. Daarbij zit in elk geval weer het beruchte Bos van Wallers-Arenberg. Na de opknapbeurt van vorig jaar liggen de stenen er daar goed bij. (ANP)