Botsing treinen bij station A’dam

Een intercitytrein en een lege dubbeldekstrein zijn gisterenavond tegen elkaar gebotst bij het station Amsterdam Muiderpoort. De machinist van de dubbeldekstrein zat korte tijd bekneld. Hij kon snel worden bevrijd en was lichtgewond. Alle passagiers uit de intercity bleven ongedeerd. De botsing vond plaats rond half zeven ’s avonds.

Passagiers uit de intercity vertelden dat de trein plotseling begon te trillen en dat net leek alsof hij langzaam de verhoging waar het spoor op ligt, afgleed. Voordat dat gebeurde, kwam de trein tot stilstand. Aan de kant waar de intercity met de dubbeldekstrein botste, was ook rook te zien, aldus de passagiers. Een gedeelte van de lege trein kwam door de botsing op zijn kant te liggen.

Het is het vijfde treinongeval rond station Amsterdam Centraal in drie jaar. In mei 2004 klapten twee treinen op elkaar vlak voor het station. Bij dit ongeval raakten twintig personen gewond. In 2005 ontspoorde drie keer een trein bij het station Amsterdam Centraal. Twee keer betrof het een goederentrein en één keer een passagierstrein. Hierbij vielen geen gewonden.

Vakbond FNV Bondgenoten bepleit vandaag de komst van een ‘Taskforce Spoorwegveiligheid’. De vakbond kwam vanochtend met het rapport ‘Door het oog van de naald – deel 2’. Hierin staat een overzicht van onveilige situaties op het spoor die werknemers van de spoorbedrijven sinds december 2006 aan FNV Bondgenoten hebben doorgegeven. In totaal werd bij de vakbond 67 keer melding gemaakt van onveilige situaties of incidenten. Volgens vakbondsbestuurder Tonnie Nijenhuis staat de veiligheid op het spoor op gespannen voet met het streven om zoveel mogelijk treinen te laten rijden en achterstallig onderhoud weg te werken. In december riep de bond voormalig verkeersminister Peijs al op zich uit te spreken voor een onderzoek naar de veiligheid op en rond het spoor.

Het treinverkeer tussen Amsterdam en Deventer ondervond in ieder geval vanochtend nog hinder door herstelwerkzaamheden bij station Amsterdam Muiderpoort.

Op 22 mei 2004 vond de meest ingrijpende treinbotsing bij Amsterdam plaats. Bij een botsing tussen twee treinen raakten twintig passagiers gewond, waarvan twee ernstig. Het beveiligingssysteem dat treinen automatisch afremt als ze te hard rijden was verouderd, zei voorzitter Van Vollenhoven van de Raad voor de Transportveiligheid toen.