Ook made in Holland

Het Nederlandse Spellborn NV brengt een grootschalige onlinegame op de markt.

De concurrentie is echter moordend.

Onlinegamen met andere spelers werd enkele jaren geleden nog als raar beschouwd. Deelnemers aan het zogenoemde MMOPRG genre (Massive Multiplayer Online Role-Playing Game) werden meewarrig aangekeken. Freaks, zo werden ze beschouwd, die hun leven op zolderkamertjes online doorbrachten.

Inmiddels is onlinegamen met duizenden andere spelers de normaalste zaak van de wereld. World of WarCraft is de ongekroonde koning van de MMO (verzamelnaam voor grootschalige onlinespellen). Met meer dan 8,5 miljoen spelers lijkt het succesverhaal van ontwikkelaar Blizzard zijn hoogtepunt nog lang niet te hebben bereikt.

En die 8,5 miljoen spelers betalen abonnementsgeld om te mogen blijven spelen. Dat gegeven sterkt veel speluitgevers en -ontwikkelaars in de gedachten de nieuwe kip met de gouden eieren te hebben ontdekt. Alleen al dit jaar zullen meer dan tien nieuwe MMO-spellen verschijnen.

Voor elk ander spelgenre zou dat geen probleem zijn, maar MMO-fans zijn zeer toegewijd. Overstappen op een andere titel is ongebruikelijk. Daarnaast is het bijna onmogelijk om meerdere MMO-titels te spelen en te onderhouden. Het voortdurende verbeteren van je spelpersonage (in vakjargon ‘uplevelen’) kost heel veel tijd.

Toch durfde het Nederlandse bedrijf Spellborn NV het aan. De ontwikkelaar uit Scheveningen hoopt in mei haar eerste spel, The Chronicles of Spellborn, ten doop te houden. „Met TCoS (The Chronicles of Spellborn) willen we een vernieuwende MMO uitbrengen die zich kan meten met de huidige grote spelers”, zegt Ann Holvoet, producer van het spel. „We zetten een game neer met een unieke grafische stijl, sterke audio en vernieuwende spelcontent, waarbij MMO en First person shooter gameplay (schietspellen, red.) gemengd worden. Deze genremix is een nieuwe stap in online gaming.”

Maakt Spellborn het zichzelf niet enorm lastig, gezien de moordende concurrentie binnen het genre? Lead designers Chris Nengerman denkt van niet: „Er is te weinig innovatie binnen het MMO-genre. Dat komt door de enorme ontwikkelkosten van MMO’s, waardoor ontwikkelaars en uitgevers op safe spelen. Met TCoS willen we dit stramien doorbreken.”

De makers bieden een nieuwe speelwereld aan. „Er is voor Spellborn bewust niet gekozen voor standaardfantasy. Spellborn bevat geen orks, elfjes, prinsessen in grote torens en ridders op witte paarden”, zegt Marco van Haren, marketing- en pr- manager.

In Spellborn is de strijd tussen goed en kwaad al beslecht en de spelers vechten voor de heropbouw van de beschaving. Het speelt zich af tussen de brokstukken van een wereld die volledig geëxplodeerd is.

Na de introductie houdt het niet op. Het onderhouden van een MMO vergt namelijk veel werk. Holvoet: „Een deel van het team is al bezig met de ontwikkeling van content aan de game zal worden toegevoegd.”

In april verschijnt ook The Lords of the Rings Online. Na de zomer komt Warhammer Online uit. Is er wel ruimte voor een MMO uit Scheveningen. „WoW (World of WarCraft) heeft het onlinegamen wereldwijd op de kaart gezet. WoW heeft de drempel voor het maandelijks betalen via internet weggenomen. Lord of the Rings Online en ook Warhammer Online zijn twee nieuwe titels die het succes van WoW proberen te ‘kopiëren’. Wat onze positie zo sterk maakt is dat spelers iets anders willen spelen dan oude wijn in nieuwe zakken.”

Meer informatie over The Chonicles of Spellborn: http://www.tcos.com/