Meer eigentijdse muziek in Doelen

In de Rotterdamse concertzaal De Doelen gaat voortaan veel meer eigentijdse muziek klinken. De oorzaak is dat De Doelen een deel van de programmering overneemt van de zaal Lantaren/Venster, die door musici daarvoor nu ongeschikt wordt geacht. Het aantal series met nieuwe muziek stijgt daardoor van acht naar negentien. Daarnaast is er in andere serie nog veel nieuwe muziek te horen. In het volgende seizoen zijn er festival-achtige series rond Louis Andriessen, Olivier Messiaen en Henk Badings.

Het totaal aantal concerten dat De Doelen zelf programmeert neemt toe van 142 naar 184, het aantal kinderconcerten stijgt van acht naar achtentwintig. Er komt een nieuwe serie voor peuters en een serie waarin kinderen en ouders samen muziek maken.

In de concertseries wordt meer samenhang aangebracht, de randprogrammering wordt sterk uitgebreid. Er komen bijvoorbeeld voorconcerten, toelichtingen en luistercursussen. Bij een aantal thema’s worden speciale programmaboeken gemaakt. En interviews worden gemaakt op de ‘Red Sofa’, waar musici vertellen over hun interpretaties en hun werk. De nieuwe programmeur Neil Wallace streeft naast muziek als belevenis naar verdieping en het geven van betekenis.

Beroemde dirigenten in het komende seizoen zijn onder anderen John Eliot Gardiner, Mariss Jansons, Iván Fischer, Frans Brüggen en Ton Koopman. In de pianoserie zijn er optredens van Ivo Pogorelich, Leif Ove Andsnes en Grigory Sokolov.

Op het podium van De Doelen worden ook drie geënsceneerde opera’s uitgevoerd: L’ Orfeo van Monteverdi, Zaide van Mozart en Dido and Aeneas van Purcell. Ook komt er na de restauratie van het Flentroporgel een orgelserie.

Directeur Gabriël Oostvogel verzekert dat de akoestiek van De Doelen bij de maanden durende renovatie van het plafond in 2009 in stand wordt gehouden. Eind vorig jaar had Sir Simon Rattle, na een optreden bij het 40-jarig bestaan van De Doelen, kritiek op de akoestiek van de Grote Zaal en wenste hij het Rotterdams Philharmonisch Orkest een betere zaal toe. Maar Oostvogel verwijst naar de akoestische vakliteratuur waarin De Doelen juist wordt beschouwd als een van de beste naoorlogse concertzalen ter wereld.