Van maagd tot seksbom

Bernard Hulsman ziet in videoclips dat een vrouwelijke tienerster die succesrijk wil blijven, moet transformeren van maagd tot seksbom

Op hun geslacht na is het belangrijkste verschil tussen tienerpopzangers en -zangeressen dat de zingende meisjes steeds veranderen en de jongens niet. Terwijl Robbie Williams en Justin Timberlake, de twee bekendste ex-leden van jongensgroepen, nu al jarenlang dezelfde guitige Brit en dezelfde coole, kaalgeschoren Amerikaan zijn, veranderde Britney Spears van een schoolmeisje met een islamitisch standpunt over maagdelijkheid in een kronkelende, plastic seksbom in strakke latexpakken. Wat haar volgende gedaante wordt, weet ze nu even niet. Gezien het feit dat ze onlangs haar hoofd heeft laten kaalscheren en het getal 666 in haar schedel heeft gekerfd, lijkt ze de kant van de death metal op te gaan.

Ook Avril Lavigne (1984) is veranderd. Toen Lavigne en jaar of vier geleden als zeventienjarige haar loopbaan als popster begon, was ze in de videoclips het stoere, in ruime spijkerbroeken en sportkleren gehulde meisje dat samen met jongens lol trapte in shopping malls en andere plekken in Amerika’s suburbia. Maar in haar nieuwste clip ‘Girlfriend’, het eerste teken van leven van Lavigne sinds twee jaar, is ze veranderd in een jonge vamp in minirok. Niet langer is ze one of the boys, niet in meisjesgedoe geïnteresseerd; nu probeert ze een jongen af te troggelen van een bebrilde tuthola in een grote ruitrok, overigens ook door Lavigne gespeeld. Wat niet is veranderd in de nieuwe clip van Avril Lavigne is haar habitat. Die is nog steeds suburbia. Ook de infantiliteit van de clip is nog altijd even groot als die van drie, vier jaar geleden: ondanks haar gedaanteverwisseling is haar doelgroep nog altijd de middelbare schooljeugd.

Zelfs de Britse soulzangeres Joss Stone blijkt in haar nieuwe clip ‘Tell Me ’Bout It’ veranderd. Toen ze vier jaar geleden als zestienjarige debuteerde, was ze een jong meisje met een grote stem met een imago dat geen verandering behoefde. Gezien haar genre – ernstige grote-mensen-soul – zou ze in de loop van haar carrière alleen maar veranderen van een mooi, keurig, bedaagd meisje in een mooie, keurige, bedaagde vrouw en dat zou vanzelf gaan.

Maar nu heeft ook Joss Stone zich toch onderworpen aan de wet dat wie als vrouwelijke tienerster succesrijk wil blijven, moet transformeren van maagd tot seksbom. In ‘Tell Me ’Bout It’ is ze een zweterige, wellustige, in netkousen gehulde vrouw met krullerig Amy-Winehouse-haar.

BERNARD HULSMAN