Keersmaeker smeedt dans en muziek aaneen

Twee versterkte microfoons slingeren heen en weer boven twee speakers, elk in een eigen tempo. Door de constante herhaling en de ritmische verschuivingen klinkt het als ‘minimal music’. Anne Teresa de Keersmaeker gebruikt Steve Reichs Pendulum Music als proloog in haar nieuwe dansvoorstelling Steve Reich Evening, waarmee Rosas door Europa op tournee is. Die opening is sterk. Zoals beweging en geluid volledig samenvallen in deze ‘installatie’ vormt ook haar dans een hechte eenheid met muziek. In het bijzonder met de repetitieve muziek van Reich. Met deze Amerikaanse componist ontwikkelde de choreografe een hechte band. Een kwart eeuw terug debuteerde ze met Fase, four movements to the music op zijn muziek. Het duet maakte haar in een keer bekend. Sindsdien keert ze regelmatig – veelal na theatraler werk – naar zijn muziek terug, alsof ze telkens even thuis wil komen.

Haar hommageprogramma aan hem bevat naast twee nieuwe stukken ook dat oude werk. Indrukwekkend blijft het oerduet Piano Phase. Een eenvoudige slingerende beweging in de armen vormt de aanzet tot een ingenieuze danscompositie die puur rationeel is, maar bedwelmend werkt. Cynthia Loemij en Tale Dolven vertolken het duet licht waardoor de ‘minimal dance’ uiterst lucide wordt. Ook het energieke Drumming - Part 1 (1997) blijft een knap én wonderschoon groepsstuk dat het slagwerk op bongo’s mooi pareert.

Vergeleken bij dat krachtige oude werk zijn de nieuwe stukken veel zachter. Dat is niet altijd winst. Eight Lines is zelfs slap. Zeven danseressen dansen in een uitgelichte cirkel op Reichs spirituele klanken: etherisch hoge fluiten, harmonisch golvende strijkers, tegen kabbelende piano’s. Gebrek aan een stevige structuur levert een spanningloos beeld op. Boeiender is het kwintet Four Organ op gelijknamige compositie voor Hammond-orgels en maracas. De vijf mannen, onder wie de lange prachtdanser Igor Shyshko, de verfijnde Mark Lorimer en de pittige Clinton Stringer halen het uiterste uit hun lange dansfrases. In dit wervelende veld functioneert Kosi Hidama met lijzige draaibewegingen en armen als kompaswijzers als magnetisch centrum waar de anderen telkens sterker naar toe worden getrokken.

Steve Reich Evening is mooi minimalistisch vormgegeven, wit en pastelkleurig op wit. De live begeleiding door het Ictus Ensemble – dat in de voorstelling in Essen ontbrak – kan wellicht ook de recente stukken wat meer body geven.

Internationale tournee t/m 9/6 Kaaitheater Brussel. Inl.: www.rosas.be