Regels voor het verkeer

Rijden in bus, vrachtwagen, auto of op een motor in New Delhi doet soms een beetje denken aan fietsen door Amsterdam. Je stopt zo min mogelijk voor rode stoplichten, geeft nooit voorrang en houdt geen rekening met het andere verkeer. Alleen is het verkeer in de Indiase hoofdstad veel gevaarlijker. Voor bestuurders van auto’s, fietsers, gemotoriseerde riksja’s, fietsriksja’s, scooters, motoren, buspassagiers, voetgangers, slapende daklozen, straatverkopers, koeien, de verdwaalde olifant.

Met de sterke economische groei is het aantal auto- en motorbezitters fors gegroeid. In New Delhi racen hordes spotgoedkope auto’s door de straten. Maar de meeste inwoners zijn nog altijd afhankelijk van bus of fiets. Fietspaden bestaan hier overigens niet.

De eerste stap in het kader van de verkeersveiligheidcampagne is de productie van een documentaire. Het onderwerp: het respecteren van de strepen op de weg. Dus: het aanhouden van de rijstroken, zonder steeds van baan te veranderen met je voertuig. De film moet op alle zenders worden uitgezonden en in de bioscopen worden vertoond.

Volgens de Loss Prevention Association of India, een overheidsorganisatie die voorlichting geeft op het gebied van veilig rijden, sterven jaarlijks ruim 90.000 mensen door verkeersongelukken. De meesten zijn busreizigers, motor- en scooterpassagiers. Achterop de tweewielers zitten regelmatig hele families, vrouwen en kinderen zonder helm op. Bij botsingen zijn zij zeer kwetsbaar, stelt de organisatie.

De metropool New Delhi heeft ook aangekondigd de boetes voor te hard rijden en voor rijden onder invloed te verhogen. Nu liggen de geldstraffen tussen de 4 en 20 euro. Straks kunnen de straffen oplopen tot bijna 200 euro en enkele maanden cel. Cynici vragen zich echter wat de nieuwe regels waard zijn. Zolang de politie niet optreedt en omkoopbaar is, zal het rijgedrag niet snel veranderen.