Flipje blijft gewoon Flipje

Flipje komt terug! Het frambozenmannetje uit Tiel, bekend geworden als het beeldmerk van De Betuwe-jam, staat vanaf april op de jampotten van Hero. „Flipje leeft”, zegt woordvoerder Ilonka Audenaerde.

Waar was Flipje de afgelopen jaren?

„Flipje is nooit weggeweest. Tot vorig jaar stond hij op de potjes van De Betuwe, een merk waarmee we zijn gestopt. Maar begraven hebben we Flipje nooit. Op onze Tova-dessertsaus is hij altijd blijven staan. En het grote publiek is ons fruitbaasje evenmin vergeten, blijkt uit onderzoek. Flipje is een reclame-icoon. Toen we stopten met de productie van De Betuwe-jam kregen we zoveel reacties, dat we besloten hebben dat Flipje terug moest komen. Begin volgende maand gaan we Flipje weer ‘actiematig’ inzetten. Op onze potjes Hero-jam beginnen we een spaaractie voor een nieuw voorleesboek met Flipje in de hoofdrol.”

In die voorleesboeken was Flipje altijd een moraalridder. Wat wordt nu zijn boodschap?

„Dat jam een gezond product is. Zodra mensen Flipje zien, moeten ze eraan gaan denken dat het belangrijk is om voldoende fruit te eten.”

Jam gezond? Je eet toch vooral suiker?

„Het ligt er maar aan hoe je gezondheid definieert. Echt fruit is gezonder, dat is waar. Maar vergelijk jam met hagelslag of pindakaas, dat is een heel ander verhaal. Jam bevat veel minder calorieën.”

Flipje is een bejaard fruitbaasje, hij werd al in 1935 bedacht en getekend door een werknemer van De Betuwe. Ondergaat hij voor zijn herintroductie een metamorfose?

„Flipje gaat geen gymschoenen dragen en ook niet rappen. We koesteren een stukje nostalgie. Flipje blijft gewoon Flipje.”

Arjen Ribbens