Een uniseks autoblad

De ANWB gaat een gratis autokrant maken, gericht op mannen én vrouwen.

„Een vent wil BMW rijden, maar zìj let op veiligheid en benzineverbruik.”

Een doorsnee autoblad in de kiosk trekt meestal mannelijke lezers. Maar de nieuwe gratis tabloid ANWB Auto richt zich volgens de makers specifiek op beide seksen. De auto is volgens directeur Guido van Woerkom de grootste uitgavenpost in een huishouden, na de aanschaf van een eigen huis. „Gemiddeld neemt een mens om de drie jaar de beslissing om een andere auto te kopen, nieuw of tweedehands’’, zegt hij. „Die nieuwe auto is dan minstens een half jaar een gespreksthema geweest in het gezin of tussen partners.’’

Uit onderzoek van de organisatie zelf bleek dat ruim tweederde van de vrouwen zegt een doorslaggevende stem te hebben bij de keuze van een auto. „Zij ziet de auto als vervoersmiddel en niet als expressie van het ego’’, zegt Van Woerkom in zijn kantoor in Den Haag.

„De vrouw is vaak de budgethouder in een huishouden. Zij is geïnteresseerd in bijvoorbeeld het benzineverbruik, de onderhoudskosten, maar ook in de veiligheid in verband met de kinderen’’, vult Ed Lodewijks aan. Hij is hoofdredacteur van De Kampioen, het verenigingsblad van de ANWB, en van de nieuwe tabloid die volgende week voor het eerst uitkomt.

Voor de vijf journalisten – de kernredactie die ook over auto’s schrijft voor De Kampioen, het specialistische blad Autokampioen en de autoportal op internet – was het even wennen om voor een gemengde doelgroep te schrijven. De kop in het nulnummer ‘Elke vent wil diep in zijn hart minstens éénmaal een BMW rijden’ kan volgens de makers eigenlijk niet. „Daar had natuurlijk moeten staan: Waarom wil die vent eenmaal in zijn leven een BMW rijden?’’, zegt Lodewijks.

De ANWB geeft al negen tijdschriften uit. In De Kampioen met een oplage van 3,8 miljoen het grootste blad van Nederland, is informatie over auto’s slechts een onderdeel van de formule. De Autokampioen is weliswaar een gespecialiseerd autoblad maar dan wel voor zo’n 40.000 liefhebbers die alle details willen weten van de nieuwe Porsche Cayenne en andere dure auto’s. „Het nieuwe blad bedient een heel ander segment’’, zegt Van Woerkom.

Binnen een kwartier moet de lezer, automobilisten tussen de 30 en 65 jaar, zijn bijgepraat over voornamelijk middenklasse auto’s. „Niet de auto zelf, maar de mens staat centraal”, zegt Lodewijks. De speels vormgegeven tabloid heeft vier columnisten: de autoloze sportpresentator Mart Smeets, cabaretier Peter Heerschop, culinair journaliste/publicist Sylvia Witteman en schrijfster Nilgün Yerli.

Met een landelijke publiciteitscampagne met onder meer billboards op duizend plekken en vier radiocommercials wordt de geboorte ingeluid. Van Woerkom hoopt de exploitatie binnen een jaar kostendekkend te hebben. De doorgaans conservatieve advertentiemarkt reageerde volgens van Woerkom enthousiast („Goed dat de ANWB dit gaat doen’’). Toch is de beginoplage bij de introductie ‘maar’ 350.000, tweederde van de beoogde oplage. „Mensen moeten eraan wennen dat er een nieuw blad is’’, zegt Van Woerkom. „We willen niet dat de bladen ongelezen achter een tankstation als oud papier staan opgestapeld.’’

Is er wel behoefte aan weer een gratis blad na de kranten Spits, Metro en De Pers en de gratis uitgaansbladen NL 010 in de grote steden? Volgens Lodewijks blijkt uit lezersonderzoek dat 84 procent van de ondervraagden die het nulnummer lazen de krant zouden meepakken bij het benzinestation of in een supermarkt.’’

De gratis krant is behalve raadgever op autogebied ook een marketinginstrument om het imago van de ANWB uit te dragen naar niet-leden. Directeur Van Woerkom bezweert dat de nieuwe krant niet geïntroduceerd is om Wegenwacht-concurrent Route Mobiel in de wielen te rijden.

„We hebben een historie van 150 jaar waarin we steeds nieuwe dingen hebben geïntroduceerd. Met ANWB Auto varen we gewoon onze eigen koers.”