Een middenklasser voor mama

De ANWB komt volgende week met een gratis autokrant, gericht op mannen én vrouwen.

Want hij wil graag BMW rijden, „ maar zij let op veiligheid en verbruik.”

Een doorsnee autoblad in de kiosk trekt meestal mannelijke lezers. Maar de nieuwe gratis tabloid ANWB Auto richt zich volgens de makers op beide seksen. De auto is volgens directeur Guido van Woerkom de grootste uitgavenpost in een huishouden, na de aanschaf van een eigen huis. „Gemiddeld neemt een mens om de drie jaar de beslissing om een andere auto te kopen, nieuw of tweedehands’’, zegt hij. „Die nieuwe auto is dan minstens een half jaar een gespreksthema geweest in het gezin of tussen partners.’’

Uit onderzoek bleek dat ruim tweederde van de vrouwen zegt een doorslaggevende stem te hebben bij de keuze van een auto. „Zij ziet de auto als vervoersmiddel en niet als expressie van het ego’’, zegt Van Woerkom.

„De vrouw is vaak de budgethouder in een huishouden. Zij is geïnteresseerd in bijvoorbeeld het benzineverbruik, de onderhoudskosten, maar ook in de veiligheid in verband met de kinderen’’, vult Ed Lodewijks aan. Hij is hoofdredacteur van De Kampioen, het verenigingsblad van de ANWB, en van de nieuwe tabloid, die 15 maart voor het eerst wordt verspreid in een oplage van 350.000 via tankstations en supermarkten.

Voor de vijf journalisten – de kernredactie die ook over auto’s schrijft voor andere ANWB-media – was het wennen om voor een gemengde doelgroep te schrijven.

De kop in het nulnummer ‘Elke vent wil diep in zijn hart minstens eenmaal een BMW rijden’ kan volgens de makers niet. „Daar had natuurlijk moeten staan: Waarom wil die vent eenmaal in zijn leven een BMW rijden?’’, zegt Lodewijks.

De ANWB geeft al negen tijdschriften uit. In De Kampioen is informatie over auto’s slechts een klein onderdeel van de formule. De Autokampioen is een gespecialiseerd autoblad voor zo’n 40.000 liefhebbers die alle details willen weten van de nieuwe Porsche Cayenne en andere dure auto’s. „Het nieuwe blad bedient een heel ander segment’’, zegt Van Woerkom.

Binnen een kwartier moeten de lezers, automobilisten tussen de 30 en 65 jaar, zijn bijgepraat over voornamelijk middenklasse auto’s. „Niet de auto zelf, maar de mens staat centraal”, zegt Lodewijks.

De onderwerpen lopen uiteen van kinderzitjes tot verkeersboetes. Vier columnisten zijn aangetrokken: de autoloze sportpresentator Mart Smeets, cabaretier Peter Heerschop, culinair journaliste/publicist Sylvia Witteman en schrijfster Nilgün Yerli.

Met een landelijke publiciteitscampagne met onder meer billboards op duizend plekken en vier radiocommercials wordt de geboorte ingeluid. Van Woerkom hoopt dat de exploitatie binnen een jaar kostendekkend is. De doorgaans conservatieve advertentiemarkt reageerde volgens hem enthousiast („Goed dat de ANWB dit gaat doen’’).

Is er wel behoefte aan weer een gratis blad na de kranten Spits, Metro en De Pers en de gratis uitgaansbladen NL in de grote steden? Volgens Lodewijks blijkt uit lezersonderzoek dat 84 procent van de ondervraagden die het nulnummer lazen de weekkrant zouden meenemen.

Het blad is behalve raadgever op autogebied ook een marketinginstrument om het imago van de ANWB uit te dragen naar niet-leden. Van Woerkom bezweert dat de nieuwe krant niet geïntroduceerd is om Wegenwachtconcurrent Route Mobiel in de wielen te rijden. „We hebben een historie van 150 jaar waarin we steeds nieuwe dingen hebben geïntroduceerd. Met ANWB Auto varen we gewoon onze eigen koers.”