Britse belspellen bedrieglijk

Mediabedrijf Endemol is opnieuw in opspraak geraakt in Groot-Brittannië door een quizprogramma, waarbij kijkers op bedrieglijke wijze werden aangemoedigd om telefonisch mee te doen.

Het programma Brainteaser, geproduceerd door een dochterbedrijf van Endemol en uitgezonden door Five, misleidde kijkers herhaaldelijk door fictieve namen van winnaars van geldprijzen te presenteren in de hoop zo meer kijkers te bewegen tot meedoen. Bij één gelegenheid kwam een medewerker van het programma zelf in de uitzending en deed zich voor als winnaar. Five heeft de onregelmatigheden gisteren bevestigd.

Er zijn de afgelopen dagen ook bij andere commerciële Britse stations, zoals ITV en Channel 4, dubieuze praktijken bij ‘inbelprogramma’s’ aan het licht gekomen. De programma’s, waarbij hoge tarieven voor telefoongesprekken worden gehanteerd, vormen een lucratieve bron van inkomsten voor de televisiebedrijven. ITV, Channel 4 en Five hebben alle besloten hun belprogramma’s tot nader order op te schorten.

De Britse pers meldt vanmorgen dat de politie vermoedelijk de zaak zal onderzoeken om te bepalen of mensen strafrechtelijk moeten worden vervolgd. Ook worden de chefs van de betrokken televisiestations binnenkort over de gang van zaken bij dergelijke programma’s gehoord door een commissie van het Lagerhuis.

„Het heeft het stadium bereikt dat de hele industrie er door in diskrediet raakt”, aldus de Conservatieve commissievoorzitter John Whittingdale.

In januari ontstond ook al ophef rond Endemol wegens het programma Celebrity Big Brother, een ander programma uit de stal van het bedrijf. Daarin lieten enkele Britse deelneemsters zich denigrerend uit over de Indiase filmster Shilpa Shetty. Het leidde zowel in Groot-Brittannië als in India tot tienduizenden woedende reacties van mensen, die de Britse vrouwen van racisme beschuldigden.

Gisteren kreeg Endemol nog een tegenslag te verwerken doordat het telefoniebedrijf Carphone warehouse besloot zijn sponsorcontract voor de Big Brother-programma’s op te zeggen. Eerder had Carphone Warehouse zich al teruggetrokken als sponsor van Celebrity Big Brother.