Bank bepaalt speelplaats Euro Hockey League

Met een sponsorovereenkomst van drie jaar met de Euro Hockey League heeft ABN Amro inspraak in de speellocaties van de nieuwe Europese hockeycompetitie voor clubs. Het eerste finaleweekeinde vindt vrijwel zeker plaats in Nederland, zegt Ernst Boekhorst, verantwoordelijk voor sponsoring bij de bank. Vooralsnog zijn alleen in Nederland de uitzendrechten voor livewedstrijden verkocht.

In de Euro Hockey League, waarin de Europa Cup I en II samensmelten, is plaats voor 24 mannenteams uit twaalf landen. Het aantal clubs per land wordt bepaald door resultaten in het verleden, waardoor Nederland, Duitsland, Spanje en Engeland in het eerste seizoen drie clubs afvaardigen. Uit de Nederlandse hoofdklasse zijn dat de twee finalisten van de play-offs en de winnaar van een best-of-three tussen de twee teams die in de halve finales om de landstitel worden uitgeschakeld.

De Euro Hockey League, ontwikkeld in opdracht van de Europese hockeyfederatie (EHF), telt vijf speelronden. Na de groepsfase in het najaar op vier locaties, volgen de achtste- en kwartfinales in het paasweekeinde op twee plaatsen. Met Pinksteren zijn de halve finales en de finale.

Boekhorst: „De eerste ronde is een investering in hockey in Europa. Na de groepsfase kunnen wij mede bepalen waar gespeeld wordt en dan hebben wij de voorkeur voor Nederland, al begrijpen we dat je niet altijd hier kunt spelen. Wegens een overname of interessegebied van ABN Amro kunnen we naar elk land uitwijken.”

De deelnemende clubs kunnen vijf ton van de twee miljoen euro sponsorgeld tegemoet zien aan reiskostenvergoedingen en prijzengeld. Voor zo’n bedrag per jaar stapt ABN Amro in als presenting sponsor. In januari sloot de bank voor twee miljoen euro een vierjarige overeenkomst als hoofdsponsor van wereldhockeybond FIH.