Vrouw versus cosmetica-industrie

De VPRO besteedt aandacht aan internationale vrouwendag met een bijzondere documentaire: Beperkt Houdbaar.

Van een fronsrimpeltje tot te grote schaamlippen, van hangende borsten tot kraaienpootjes. De cosmetische industrie maakt er voor eigen gewin een ware kunst van om vrouwen te wijzen op vermeende tekortkomingen. Dat is het beeld dat Sunny Bergmans schetst in haar documentaire Beperkt houdbaar. Haar persoonlijke ontdekkingstocht in een wereld waarin vrouwen na hun 35ste niet meer aantrekkelijk zouden zijn, is vanavond te zien bij de VPRO.

Bergman laat zien dat het ideaalbeeld van vrouwen vaak is gebaseerd op gemanipuleerde foto’s uit de reclame- en modefotografie. „Vrijwel elke foto is bewerkt”, zegt een fotograaf in de film. Het verschil tussen het geïdealiseerde beeld en het werkelijke lichaam van een vrouw is daardoor erg groot. „Zo verwordt zelfs een model tot het lelijke zusje van een gemanipuleerde foto van haarzelf”, zegt Bergman. „Vrouwen in de wachtkamer van een Amerikaanse plastisch chirurg refereren in de film naar foto’s die niet echt zijn. Dat vind ik shockerend.”

Uit ongenoegen over de negatieve beïnvloeding door de industrie van het zelfbeeld van vrouwen, lanceert Bergman in samenwerking met Viewpoint Productions vandaag een website, www.beperkthoudbaar.nl. Die moet klachten verzamelen van vrouwen over misleidende reclame van de schoonheidsindustrie die mogelijk tot juridische stappen kunnen leiden. De documentairemaakster werkt daarvoor samen met onder anderen Martin de Witte, schadeletseladvocaat van SAP Advocaten.

„We beginnen een juridische procedure als er bijvoorbeeld een causaal verband is tussen de reclame van de cosmetica-industrie en psychische schade bij een cliënt, zoals anorexia”, zegt Bergman. Ze vindt niet dat ze met dit initiatief van documentairemaker verandert in actievoerder. Ze wil het onderwerp vooral op de agenda zetten. „Ik ga niet de barricaden op”, zegt ze. „In dit werk merk je dat de publieke opinie veranderingen teweeg kan brengen. Pas onder druk van consumenten, vrouwen zelf dus, zal de cosmetica-industrie veranderen.”

Beperkt Houdbaar, 22.50 uur, Nederland 2.