Omzet Friesland Foods stijgt weer

Voedingsbedrijf Friesland Foods (Friesche Vlag, Appelsientje, Fristi, Frico) heeft voor het eerst in vier jaar een hogere omzet behaald. Het concern boekte vorig jaar vooral een sterke groei in Oost-Europa en Azië.

Dat heeft Friesland Foods vanochtend bekendgemaakt. De omzet steeg afgelopen jaar met 6 procent naar 4,7 miljard euro. Zowel het bedrijfsresultaat als de nettowinst nam toe met 22 procent. De winst steeg tot 128 miljoen euro.

De omzet stagneerde de afgelopen jaren vanwege reorganisaties en de dalende dollarkoers. „Nu zijn de herstructureringen vrijwel achter de rug en vertoont de dollar een stabieler beeld”, zei bestuursvoorzitter Luc Dahlhaus van Friesland Foods. Hij verwacht ook de komende jaren weinig verbeteringen. „Europa is geen sterke groeimarkt.”

Zoals bij veel voedingsbedrijven bleef de omzet in Europa stabiel. Ook het bedrijfsresultaat nam in die regio niet toe. Friesland Foods haalt driekwart van zijn omzet uit Europa. Bijna de helft daarvan komt uit Nederland. Het concern heeft last van druk op prijzen voor kaas, boter, melkpoeder en melk. Het concern maakt in Nederland geen winst op zijn melk, yoghurt en vla die het levert aan de supermarkten.

Sterke groei kwam uit het Verre Oosten. Daar klom de verkoop met 20 procent naar 873 miljoen euro en kon het bedrijfsresultaat toenemen met 60 procent tot 99 miljoen euro. In dit gebied ging het bedrijfsresultaat met 62 procent omhoog naar 36 miljoen euro.

De raad van bestuur van het bedrijf zegt na te denken over overnames. Financieel bestuurder André Boudewijns liet weten dat hij onder meer kijkt naar uitbreiding in Azië en naar producenten van ingrediënten in Europa. Hij vertelde dat de oorlogskas van Friesland Foods nu ongeveer 1 miljard euro is.

De onderneming deed geen uitspraak over de winst voor het lopende boekjaar, maar verwacht dat de druk op de winstmarges in Nederland en Europa zal aanhouden.