Nachtje in tent = 1,8 kilo CO 2

Eigenaar Paul Tienkamp heeft zijn Drentse camping ‘klimaatneutraal’ gemaakt.

In Hooghalen wordt in de praktijk gebracht, waar de top in Brussel over vergadert.

„Een lekkere cappuccino met échte volle melk?” Paul Tienkamp (53), eigenaar van camping Thyencamp in het Drentse Hooghalen, wrijft in zijn handen. Het is koud in de receptie, die zich in het niet-geïsoleerde deel van een voormalige koeienstal bevindt. Een knisperend haardvuurtje zal de bezoeker hier evenwel niet aantreffen. Op camping Thyencamp kampeert men namelijk ‘klimaatneutraal’.

Althans dat is het streven. Terwijl de Europese regeringsleiders vandaag en morgen in Brussel spreken over een ambitieus pakket maatregelen tegen de klimaatverandering, heeft Tienkamp zich onlangs verbonden aan de campagne van ‘Hier’. Dit initiatief van de provinciale milieufederaties en een aantal goede doelen beoogt ondernemers ertoe te bewegen hun product of dienst zó te leveren, dat van klimaatverandering geen sprake is. Hiertoe wordt eerst het energieverbruik en de CO²-uitstoot van een bedrijf in kaart gebracht. Op basis daarvan voert de ondernemer energiebesparende maatregelen in.

Ook is het de bedoeling dat bedrijven overstappen op duurzame, ‘groene’ energie; bij het opwekken daarvan komen immers geen broeikasgassen vrij. Heeft een bedrijf nog steeds een negatief effect op het klimaat, dan kan de resterende CO²-uitstoot worden gecompenseerd met de aanplant van bomen. In ruil krijgen ondernemers het Hier-logo en mogen ze zich ‘klimaatneutraal’ noemen.

Tienkamp: „Ik vind dat je als ondernemer een verantwoordelijkheid hebt tegenover jouw omgeving. Als vanzelfsprekend hebben wij daarom tijdens de verbouwing gekozen voor een cv-ketel met zonneboiler en zonnecollectoren, gebruiken wij spaarlampen en vangen wij het regenwater op om de toiletten door te spoelen.”

De aanvraagformulieren voor het Hier-logo had Tienkamp met de parate data over zijn energieverbruik snel ingevuld. Ook participeert hij voor 12.000 euro in een bosbouwproject van Ecodirect. „Goed voor zo'n zevenhonderd bomen ergens in Latijns-Amerika, bovenop de vijftienhonderd hier op de camping”, aldus Tienkamp. Een nachtje kamperen zou 1,8 kilo aan CO² opleveren, waarvoor 150 bomen nodig zijn ter compensatie. In combinatie met zijn energiebesparing en gebruik van groene energie, denkt Tienkamp dat de claim ‘klimaatneutraal’ op zijn camping zonder meer van toepassing is. „Hoewel ik de precieze berekeningen niet één-twee-drie paraat heb.”

„Dat is ook niet zo gek”, zegt Lucas Reijnders, hoogleraar milieukunde aan de Universiteit van Amsterdam. „Aan dergelijke berekeningen liggen ingewikkelde modellen ten grondslag, waarbij met tal van variabele factoren rekening moet worden gehouden.”

Bezwaarlijker vindt Reijnders echter de huidige trend om de uitstoot van CO² tegenover de aanplant van bomen weg te strepen. „De uitstoot van CO² komt in één klap vrij, en het is nog maar de vraag of een boom dat op de lange termijn teniet kan doen. Zo kan een boom doodgaan of zelf weer verbrand worden. Je kunt dus niet beweren dat de hoeveelheid koolstofdioxide in de atmosfeer hetzelfde blijft.”

Saskia Kluit van de Hier-campagne onderkent dit probleem. „Daarom mogen ondernemers in ons programma maximaal 50 procent van hun CO²-uitstoot compenseren en moeten zij voor minstens 50 procent hun doelstellingen langs de weg van duurzame energie realiseren.”

Tienkamp maakt zich op voor zijn derde seizoen, ook al ligt het kampeerveldje er nu nog verregend en verlaten bij. De extra investeringen ten behoeve van het milieu kostten hem circa 60.000 euro. Afgezien van een bescheiden Europese subsidie voor de toeristische sector en wat extra aftrekposten, heeft Tienkamp nog geen steun vanuit Brussel voor zijn milieumaatregelen mogen ontvangen. Tienkamp: „Onze investeringen in duurzame energie zijn niet alleen idealistisch van aard; op de lange termijn ben je gewoon goedkoper uit. Rust, comfort en milieubewust kamperen: daarvoor komen de mensen hier. Maar ook straks met de TT van Assen zitten we gegarandeerd vol.”