‘Geen handel in emissies luchtvaart’

De bestuursvoorzitter van Lufthansa, Wolfgang Mayrhuber, is vanmorgen fel van leer getrokken tegen het plan van de Europese Commissie om emissiehandel in te voeren voor de luchtvaartindustrie.

Mayrhuber sprak van „gevaarlijk populisme” op milieugebied in de Europese Unie. Hij deed zijn uitspraken bij de presentatie van de jaarcijfers van zijn onderneming. De topman vindt dat Europese politici de luchtvaart voor de bühne bestempelen als zeer vervuilend. Ten onrechte, stelt hij: „Een vliegtuig is ecologisch en economisch het beste vervoersmiddel over afstanden boven de 350 kilometer.” Ook de EU gaat ervan uit dat de luchtvaart slechts voor 3 tot 4 procent bijdraagt aan de uitstoot van CO2, maar Brussel vindt niettemin dat luchtvaartmaatschappijen moeten deelnemen aan de emissiehandel.

Om het milieu te beschermen ziet Lufthansa meer heil in het tot stand komen van één Europese verkeersleiding en infrastructurele uitbreiding dan in emissiehandel. Lufthansa zelf investeert in milieumaatregelen door de aanschaf van zuiniger vliegtuigen.

Lufthansa presenteerde vandaag blakende jaarcijfers: nog nooit had de onderneming zo’n hoge omzet (19,8 miljard euro) en nettowinst (803 miljoen). In 2005 had de onderneming een omzet van 18 miljard euro en een winst van 453 miljoen. Lufthansa verwacht volgend jaar op een nettoresultaat van een miljard euro uit te komen.

Mayrhuber zei verder dat een consolidatieslag in de Europese luchtvaart „onvermijdelijk” is, maar wilde zich niet uitlaten over mogelijke overnamedoelwitten voor zijn bedrijf. Lufthansa nam in 2005 Swiss over en werd de laatste tijd genoemd als mogelijke kandidaat voor een overname van Austrian Airlines, het Spaanse Iberia en het Italiaanse Alitalia. Maar Mayrhuber ontkende dat met één van die drie maatschappijen besprekingen worden gevoerd.

Lufthansa meldde zich in januari niet bij de Italiaanse regering als een van de gegadigden voor een belang in Alitalia, maar het is niet uitgesloten dat de Duitsers zich in tweede instantie alsnog bij een van de bieders aansluiten. „Italië is een zeer belangrijke markt voor ons”, aldus Mayrhuber, „maar in de staat waarin Alitalia nu verkeert zien wij geen kans het schip vlot te trekken.” Alitalia lijdt verlies en gaat gebukt onder een hoge schuldenlast.