Deel passagiers overleeft vliegtuigcrash in Yogya

Een vliegtuig van de Indonesische luchtvaartmaatschappij Garuda is gisterochtend bij de landing op het vliegveld van Yogyakarta neergestort. Ten minste 22 inzittenden kwamen daarbij om het leven, maar zeker 118 mensen wisten uit het brandende wrak te ontkomen.

De Boeing 737, afkomstig uit Jakarta, schoot op de landingsbaan door, kwam tot stilstand in een rijstveld en vloog in brand. Aan boord waren diverse hoge autoriteiten en buitenlanders die naar het culturele centrum van Oost-Java vlogen, om zich aan te sluiten bij het gezelschap van de Australische minister van Buitenlandse Zaken Downer, die later op de dag de stad zou bezoeken.

Een van de overlevenden, voorzitter Din Syamsudin van een grote islamitische organisatie, zei op de radio: „Ik had geluk, de cabine was vol rook en ik ben twee meter omlaag het rijstveld in gesprongen. Je had nog mensen die hun handbagage gingen zoeken. Ik schreeuwde: Eruit, eruit!”

Een woordvoerder van Garuda zei dat er tenminste negentien buitenlanders aan boord waren.

Het toestel van Garuda brandde vanochtend volledig uit. Twee weken geleden nog zakte een toestel van een particuliere maatschappij Adamair door zijn landingsgestel op het vliegveld van Makassar. Enkele maanden eerder gebeurde hetzelfde met een toestel van Lion Air. Om imagoschade te voorkomen pleegt de betreffende luchtvaartmaatschappij in zo’n geval zo snel mogelijk het vliegtuig over te schilderen en de firmanaam onzichtbaar te maken. Voor onherkenbaarheid had vanochtend de brand al gezorgd. Rond de jaarwisseling kwamen 102 mensen om toen een toestel van Adamair in de lucht nabij Sulawesi ontplofte.

Bij elk ongeluk stelt de regering een onderzoekscommissie in. Volgens buitenlandse deskundigen, die anoniem willen blijven, schort het bij Indonesische vliegtuigmaatschappijen aan onderhoud, controle en scholing van piloten. Middelen die voor bijscholing nodig zijn, worden gebruikt om verkeersautoriteiten om te kopen en licenties aldus verlengd te krijgen.

Garuda had tot dusverre een betere reputatie dan de particuliere concurrenten. Het staatsbedrijf is weliswaar zeer verliesgevend, maar zou anders dan de concurrenten niet bezuinigen op onderhoud. Vliegtickets bij Garuda zijn ook over het algemeen de helft of meer duurder.