Vrachtovername Schiphol

Aviapartner, een Belgisch afhandelingsbedrijf voor luchthavens, neemt de Nederlandse branchegenoot Aero Groundservices over. Dit hebben de twee ondernemingen vandaag bekendgemaakt. De mededingingsautoriteit NMa moet nog goedkeuring geven aan de overname. „Maar ik neem aan dat dat een formaliteit is, er zijn geen overlappende markten”, zegt directeur van Aviapartner, Theo Dilissen.

De twee partijen willen niet kwijt hoe hoog de overnamesom bedraagt. Voor de 520 werknemers van Aero Groundservices zal de verkoop geen gevolg hebben. Aero Groundservices is gespecialiseerd in afhandeling van vracht op Schiphol. Aviapartner, waarin de Britse investeringsmaatschappij 3i een belang van 80 procent heeft, handelt vooral bagage van passagiers af, op 38 luchthavens in de Benelux, Frankrijk, Duitsland en België. Aviapartner heeft 5.200 werknemers. Gezamenlijk hadden de twee onderneming in 2006 een omzet van 330 miljoen euro. „Met Aero Groundservices breiden wij onze vrachtdivisie sterk uit op Schiphol, een van de grootste vrachtluchthavens van Europa”, zegt Dilissen. De directie van Schiphol heeft eerder aangegeven uitbreiding van het vrachtverkeer als een van haar belangrijkste doelstellingen te zien.

Het moederbedrijf van Aero Groundservices is VCK Logistics, dat zich geheel wil toeleggen op de scheepvaart en daarom van de luchtvrachtdivisie af wilde.

Voor Aviapartner was de sterke oriëntatie van Schiphol op Azië van doorslaggevend belang om Aero Groundservices in te lijven. Dilissen: „De markt voor luchtvracht groeit wereldwijd gemiddeld met 6 à 7 procent. Maar in het Verre Oosten, met name in China, ligt de groei veel hoger, rond de 18 procent. Daar valt winst te halen.” De Belg verwacht een verdere consolidatie in de sterk versnipperde afhandelingsbranche in Europa, die in 2005 een totale omzet had van 11 miljard euro. Dilissen denkt dat er drie grote spelers in Europa overblijven, waarvan Aviapartner er één wil zijn.

Accountantskantoor KPMG constateert een verschuiving in de afhandeling van vracht en bagage, van luchtvaartmaatschappijen en luchthavens naar zelfstandige bedrijven zoals Aero Groundservices. Luchtvaartmaatschappijen besteden de afhandeling in toenemende mate uit. Hun totale marktaandeel in de branche daalde van 30 procent in 2003 naar 20 procent in 2005. KPMG schat dat in 2010 nog 5 procent van de afhandeling door luchtvaartmaatschappijen zelf wordt gedaan, onafhankelijke afhandelaars nemen hun taken over. Luchthavens houden wel een sterke positie in de branche: 58 procent van de afhandeling in Europa werd in 2005 door bedrijven gedaan die ressorteerden onder luchthavens, tot 2010 zal dit licht dalen naar 50 procent.