Tv-reclame voor een spotprijs

Meestal is reclame op televisie domweg te duur voor kleine bedrijven. Maar met gestandaardiseerde commercials kan zelfs de lokale pizzabakker adverteren op tv.

Amsterdam, 7 maart. - Hoog boven een Nederlands landschap hangt een giroblauwe ballon. In het mandje staan Jan Mulder en die vriendelijke juffrouw van de Postbank. Zo’n televisiecommercial zou de pizzeria om de hoek nooit kunnen maken. Het geld voor zo’n dure productie ontbreekt simpelweg.

Maar tijden veranderen, ook voor de pizzabakker. Het Nederlands-Amerikaanse bedrijf Spotzer, gevestigd vlak bij het Vondelpark in Amsterdam-Zuid, maakt tv-spotjes voor de pizzeria, de fietsenwinkel en de meubelzaak in de buurt. Spotzer produceert echter geen unieke reclames voor hun opdrachtgevers. Een klant trekt een commercial van de plank, personaliseert de spot met een eigen beeldmerk of aanbieding en laat vervolgens Spotzer de uitzendingen inplannen via de kanalen waarmee het bedrijf zijn doelgroep het best bereikt.

Zo kan een meubelzaak in Maastricht alleen adverteren op CNN in Zuid-Limburg, een fietsenwinkel op de tv-schermen in de naburige McDonald’s en de Amsterdamse pizzabakker op MTV in de hoofdstad. Met – als hij wil – een commercial met een heteluchtballon. Spotzer haalt een blanco ballonspot uit de verzameling en plakt het logo van de pizzeria virtueel op de ballon. Techniek van het Nederlandse tv-productiebedrijf Dutchview maakt dergelijke personalisatie mogelijk. Dutchview is ook een van de investeerders in Spotzer.

„Spotzer gaat de manier waarop kleine en middelgrote bedrijven videoreclame maken, radicaal veranderen”, zegt bestuursvoorzitter Andrew Klein in het kantoorpand in Amsterdam. De Amerikaanse internetondernemer was onder meer succesvol met een website voor kleine beleggers. In 2003 verkocht hij zijn bedrijf en verruilde hij met zijn Nederlandse vrouw New York voor Amsterdam.

Andrew Klein werkt samen met de bekende Nederlandse regisseur van commercials Ted Lenssen. „Ik heb al een kop voor het artikel”, zegt de regisseur als hij even het kantoor binnenloopt. „Lenssen gaat in confectie. Spotzer maakt prêt-à-porter, geen haute couture.”

Het idee voor Spotzer kreeg Klein tijdens een conferentie in Los Angeles. „Ik hoorde daar het verhaal van Spot Runner. Zij waren net begonnen met een site waarop kleine bedrijven standaard reclamespots kunnen reserveren, personaliseren en laten uitzenden.” Een fitnessclub in San Francisco huurt een jaar een reclamespot voor op de lokale tv, maar diezelfde spot kan ook worden gebruikt door een club in Chicago. Klein zag direct de mogelijkheden. „Maar je moet je niet beperken tot tv. Videoreclame op internet wordt veel belangrijker. Denk ook aan narrowcasting, tv in openbare ruimten. Bovendien moet je je niet alleen richten op de VS, maar wereldwijd.”

Spotzer heeft daarvoor goedkope video’s nodig die een internationaal publiek aanspreken. Hoe je die tegen lage kosten moet maken, leerde Klein van de gelauwerde regisseur Lenssen. Internationale reclamefilmers nemen liever geen mensen pratend in beeld, want dan is de film moeilijker na te synchroniseren. Ook ontbreken specifieke kenmerken zoals kentekenplaten en komen in spots voor multinationals altijd mensen van diverse rassen voor.

Lenssen en Klein huurden een productiebedrijf in de Oekraïne om een hele reeks commercials te schieten. „Ze kregen honderd verhaallijnen.” Het Amsterdamse bedrijf heeft inmiddels een bibliotheek van driehonderd standaardfilmpjes. Als de klant een filmpje heeft gekozen, moet hij zijn persoonlijke gegevens invullen en informatie over zijn doelgroep. Spotzer heeft een aantal deskundigen aangetrokken die op basis van deze gegevens een mediaplanning maken. „Dat is nu nog handwerk”, zegt Klein, „maar we hopen het op termijn voor een belangrijk deel te automatiseren.”

Amerikaanse bedrijven adverteerden vorig jaar voor circa 150 miljard dollar, aldus onderzoeksbureau TNS Media Intelligence. Volgens Andrew Klein gaat 37 procent naar videocommercials. „Dat zijn vooral de grote bedrijven. Kleine bedrijven adverteren nog nauwelijks met film. En dus is het een zeer interessante groeimarkt.”

Meer standaard reclames op www.spotzer.com