Rusalka heerlijke sprookjesopera

Voorstelling: Rusalka van A. Dvorák door Opera Zuid, Limburgs Symphonie Orkest en Zuidelijk Theaterkoor o.l.v. Stefan Veselka. Gezien: 6/3 Lucent Dans Theater Den Haag. Tournee t/m 3/4. Inl.: www.operazuid.nl

Wisselvallig is het onconventionele artistieke beleid van Opera Zuid onder leiding van Miranda van Kralingen. Zo is er na de merkwaardige productie van Mozarts Don Giovanni – zonder een aantal aria’s en zonder alle recitatieven – nu een uitstekende voorstelling van de zelden opgevoerde sprookjesopera Rusalka van Dvorák.

Regisseur David Prins vertaalde de tekst in het Nederlands. Dat is niet altijd te verstaan, maar er is boventiteling. Door het Nederlands en Prins’ fraaie enscenering met een heldere symboliek krijgt Rusalka soms de uitstraling van een kinderopera. Wel met heerlijke melodieuze muziek van de geliefde Dvorák, dit is zijn gezongen ‘Tiende symfonie’.

Maar de thematiek van Rusalka (1901) naar het sprookje De kleine zeemeermin van Andersen en enkele andere verhalen, heeft een volwassen Wagneriaanse allure. Dvoráks Rusalka is een variant op Wagners Der fliegende Holländer, ook een verhaal van twee werelden, van land en water, van mensen en mythen.

De waternimf Rusalka, verliefd op een prins, maakt zich los uit haar milieu en wordt mens. De prijs is dat ze niet meer kan spreken. De prins verliest daarom zijn liefde voor de ijskoude nimf, die teruggaat naar het water, maar ook daar wordt verstoten. De prins kan haar toch niet vergeten en uiteindelijk verlost Rusalka hem met een kus des doods. Zelf moet ze eeuwig verder leven met de dood van haar geliefde, steenkoud op de ijsschotsen.

Bijna Wagneriaans van lengte is ook Rusalka, na de pauze zou er wel een half uurtje uit kunnen. Maar ook daar is het genieten van de muziek, mooi gespeeld door het Limburgs Symphonie Orkest onder leiding van Stefan Veselka, en de goede cast. De voorstelling is een triomf voor Annemarie Kremer, prachtig, intens en met een gemakkelijke hoogte en kracht zingend als Rusalka.