Milieu spelbreker op autofeest Genève

Dé autobeurs van het jaar waar fabrikanten zich voor opdoffen is de autosalon van Genève. Maar de industrie vreest de plannen om CO2-emissies van auto’s te beperken.

Gebrek aan internationale uitstraling en skihellingen. Die twee tekortkomingen vormen het verschil in allure tussen de autosalons van Amsterdam en Genève. Dat je Nederland met een beetje goede wil (Nedcar) wél een autoproducerend land kunt noemen met een veel grotere consumentenmarkt dan Zwitserland, speelt daarbij nauwelijks een rol.

Voor de Salon international de l’automobil van Genève heeft de hele auto-industrie zich opgedoft. Daar zijn de primeurs te bewonderen, daar bespreken de grote bazen en beslissers in deze tak van industrie hun plannen om één front te vormen tegen de grote bedreigingen van de buitenwereld.

De discussie draaide gisteren in Genève voornamelijk om de plannen van de Europese Unie om de CO2-emissie van auto’s in 2012 te beperken tot 130 gram per kilometer. Een maatregel die de grote Duitse fabrikanten van exclusieve merken als Mercedes-Benz, Audi, BMW en Porsche, maar ook een massaproducent als Volkswagen, die allemaal excelleren in het duurdere segment van de automarkt, hard dreigt te treffen.

Bij Porsche, de meest winstgevende autofabrikant ter wereld, is volgens verkoopdirecteur Klaus Berning de CO2-uitstoot nu zelfs gemiddeld bijna 300 gram per kilometer.

Zelfs fabrikanten van kleinere auto’s, maar ook Japanse concurrenten van de Europese auto-industrie als Toyota en Honda – die het meest geavanceerd in schonere hybride technieken hebben geïnvesteerd, waarbij de benzinemotor wordt geassisteerd door een elektromotor – vinden het EU-programma voor een uitstoot van 130 gram per kilometer te ambitieus.

Sergio Marchionne, baas van Fiat en voorzitter van de overkoepelende organisatie voor Europese autofabrikanten zal deze week in Brussel opnieuw proberen tot een gezamenlijke aanpak van het probleem te komen. Hij waarschuwt voor „een oververhitting” van de discussie.

De Duitse auto-industrie wordt door de milieueisen uit Brussel het ernstigst bedreigd. Een op de zeven werkende Duitsers is direct of indirect betrokken bij de auto-industrie, wat de enorme impact van de sector nog eens markeert.

Volgens topman Reithofer van BMW dreigt de discussie over CO2-uitstoot in Europa niet alleen te ontaarden in „hysterie”, hij wijst ook op het feit dat tienduizenden arbeidsplaatsen in de auto-industrie dreigen te verdwijnen als Brussel de volgens hem rabiate plannen doorzet.

BMW, dat grootscheeps inzet op waterstof, denkt dat de auto-industrie met onderzoek en experimenten met biobrandstoffen al doet wat in zijn vermogen ligt om het CO2-probleem op te lossen.

Maar los van het feit dat de auto-industrie in de algehele milieudiscussie nog steeds wordt aangemerkt als een van de grootste vervuilers was de oogst in Genève toch weer snel een kleine honderd nieuwe modellen, die eind maart ook op de AutoRAI in Amsterdam te zien zullen zijn.

Amsterdam heeft de datum van zijn autoshow verplaatst van januari naar eind maart zodat dit keer ook alle voorjaarsprimeurs uit Genève kunnen worden bewonderd.

De AutoRai mikt in twee weken op 500.000 bezoekers. „We gaan er voor”, zegt directeur Peter Jansen van de Rai Vereniging in Genève. „Wij denken dat alle nieuwe auto’s die hier staan Amsterdam een enorme impuls zullen geven.”