Winst Wegener gehalveerd

Uitgever Wegener heeft vorig jaar de helft minder winst behaald dan in 2005. Het concern leed verlies op de verkoop van de direct-marketingactiviteiten. Wegener boekte een hogere omzet met zijn dagbladen. De uitgever sneed flink in de kosten en ziet een positief effect van de overgang naar tabloidformaat.

Wegener maakte vanochtend in Amsterdam de jaarcijfers bekend. De totale omzet daalde met 2,3 procent tot 745 miljoen euro. De omzet van de krantenactiviteiten – dagbladen en huis-aan-huisbladen – steeg met 2,8 procent tot 664 miljoen euro. Wegener behaalde vorig jaar een winst van 15,6 miljoen, in 2005 was dat 31,3 miljoen.

Wegener verkocht vorig jaar de divisies voor direct-marketing en tijdschriften en richt zich nu volledig op de kranten in Nederland.

Alle Wegener-kranten zijn inmiddels overgegaan op halfformaat (tabloid). Begin 2006 gingen de gratis huis-aan-huiskranten hierop over, in oktober volgde het Eindhovens Dagblad en vorige maand verschenen de andere Wegener-kranten (waaronder De Stentor, Twentsche Courant Tubantia en de Gelderlander) voor het eerst op halfformaat. Wegener noteerde inmiddels 100.000 betaalde proefabonnementen op de tabloids. „Het wordt bijna een toverwoord, tabloid, maar zo ervaren we het wel”, aldus bestuursvoorzitter Jan Houwert vanochtend.