Liever selectie op feiten dan op indrukken

In het hoofdartikel van 23 februari staat dat de meritocratie in Nederland gevaar loopt als Marokkaanse en Turkse Nederlanders met goede Citoscores niet tot havo of vwo worden toegelaten.

In Nederland wordt, in tegenstelling tot andere landen, überhaupt weinig waarde gehecht aan scores of cijfers. In Europa moet men scoren op een `concours` om ambtenaar te worden, in Frankrijk om toegelaten te worden tot de elitescholen. We hebben zelfs geen Nederlands woord voor `concours`.

Ik had in het buitenland altijd de grootste moeite uit te leggen dat bij ons toelating tot geneeskunde geschiedde op grond van een loting. Recent is dat een `gewogen` loting geworden, en voor kinderen met buitenlandse diploma`s blijft het een loting met een zeven, al hebben ze gemiddeld meer dan een negen op hun eindexamen. Wij hebben een traditionele aversie tegen cijfers, sterker nog, kinderen met hoge cijfers op school worden verguisd als `stuudjes`. Dat kan in een maatschappij waar cijfers niet mee tellen. In andere landen weten kinderen dat ze moeten slagen op school om verder te komen. Het heeft verregaande consequenties voor de middelbare scholen, leraren hebben moeite om orde te handhaven, en onderwijs moet aantrekkelijk gemaakt worden, wat helaas wel eens ten koste gaat van de inhoud. Je kunt selectie op grond van cijfers oneerlijk vinden, maar het alternatief is al snel subjectief. Selectie vindt dan plaats op indrukken, en daar zijn in dit geval allochtonen de dupe van.