Een polis bij de rookworst

Met verzekeringspolissen kunnen winkels makkelijk geld verdienen.

Maar wat koop je voor een verzekering van Kruidvat, V&D of Hema?

Even nagellakremover halen en meteen een zorg- of inboedelverzekering inslaan? Dat kan sinds vorig jaar bij het Kruidvat. In de winkel liggen folders die verwijzen naar een telefoonnummer of website waar verschillende soorten assurantiën kunnen worden afgesloten. De drogisterijketen volgt hiermee de Maxeda warenhuizen – Hema, V&D en Bijenkorf – die al sinds 2004 assurantiën slijten. Vooral bij de Hema halen veel mensen tegelijk met de rookworst verzekeringen voor auto’s, woningen, rechtsbijstand en uitvaarten. In de eerste tien maanden dat er verzekeringen in de schappen lagen, verkocht Hema 15.000 polissen.

Wat consumenten daarbij makkelijk over het hoofd zien, is dat verzekeringen die via retailketens worden verkocht, uiteindelijk niet bij de warenhuizen zelf lopen, maar bij een ‘gewone’ verzekeringsmaatschappij. De detaillist is een tussenpersoon. Wie bij Kruidvat een verzekering afsluit, belandt in de portefeuille van Protec, een dochter van SNS Reaal. Hema-verzekeringen worden via assurantiemakelaar Aon ondergebracht bij diverse verzekeraars. De verdere dienstverlening is dan ook niet in handen van de detaillisten, maar van de achterliggende verzekeringsmaatschappijen.

„Een belangrijk verschil tussen retailketens en gewone assurantietussenpersonen, is dat die laatste groep werkt met meerdere verzekeraars en daaruit de beste optie voor een klant kan kiezen”, zegt Ronald Hilgersom van belangenvereniging Consument & Geldzaken. „Retailers werken vaak met maar één verzekeraar. Ga dus eerst goed zelf kijken en vergelijken, bijvoorbeeld via internet, om te zien wat de voordeligste optie is.”

Helaas hebben nog niet alle verzekeringen van warenhuizen en drogisterijen een plekje op de bekende vergelijkingssites voor financiële diensten. „Een aantal retailverzekeringen staat al op onze site, maar nog niet allemaal”, vertelt Tom Ederveen van vergelijkingspagina Independer. „Die producten zijn zo nieuw dat we er nog niet alle data van hebben ontvangen. En supermarktverzekeringen onderscheiden zich niet altijd genoeg van het aanbod van de achterliggende verzekeraar.”

Dit betekent overigens niet dat de consument dan per definitie slecht af is met zo’n verzekering. Ederveen: „Het houdt alleen in dat het qua premie en voorwaarden soms weinig uitmaakt of ze via het warenhuis afsluiten of direct naar de uitvoerende verzekeraar gaan.” In andere gevallen kan de klant wel degelijk voordeel hebben van een verzekering via een grootgrutter. „Retailers bedingen kortingen die ten goede kunnen komen aan de klant”, denkt Ronald Hilgersom.

Detailhandelketens zien in verzekeringen een mooie mogelijkheid voor klantenbinding. Bovendien is het een aardige bijverdienste waarvoor ze vrijwel geen investeringen hoeven doen. Een brochure in de winkel leggen, internetsite optuigen en klaar. Met een beetje mazzel krijgen de grootgrutters voor hun geringe inspanning een aantrekkelijk percentage van de premie van iedere verkochte verzekering. Desondanks zijn veel assurantie-initiatieven van retailers al roemloos ten onder gegaan. Albert Heijn probeerde het met Aegon, C1000 met Achmea en Shell met Axa. Het mislukte allemaal jammerlijk. Toch ziet Tom Ederveen de toekomst zonnig in voor de verzekeringen van Kruidvat en Maxeda. „Er is de laatste tijd veel veranderd. Bij het afsluiten van een verzekering is nu vaak zelfs geen handtekening meer nodig. Hierdoor kunnen aanbieders het helemaal digitaal af. Daarnaast vinden consumenten het normaler om verzekeringen aan te schaffen via ongewone kanalen.”

Vergelijk de verzekeringen zelf op www.kruidvat.nl/financewww.hemaverzekeringen.nlwww.vdgeldzaken.nl