Spoedcursus hiphop voor doe-het-zelvers

De meeste Nederlandse rappers zijn niet op TMF te zien of op de radio te horen.

Tips aan hiphop-doe-het-zelvers van de succesvolle rappers Tim van VSOP en Rocks van THC.

Tip: focus op je eigen regio

Tim: „Bouw een fangroep op in je eigen buurt die bereid is elke vier maanden een album van je te kopen; daar kun je van leven. Mensen uit je buurt zijn makkelijker te bereiken en minder snel geneigd je muziek te downloaden. Eén goed geplaatste poster in een coffeeshop kan beter werken dan honderd lukraak geplakte posters in de hele stad.”

Tip: zorg dat je herkenbaar bent

Rocks: „THC is als merk groter dan onze individuele rappers. Net zoals ik vroeger naar Tupac luisterde en me in zijn muziek herkende, zijn wij herkenbaar voor jongeren die net als wij opgroeien in de grote steden. Zolang die doelgroep ons steunt, hebben we geen hits nodig.”

Tip: vraag een zelfstandigheidsuitkering aan

Tim: „Toen ik stopte met mijn baan om me op muziek te storten, heb ik een zelfstandigheidsuitkering aangevraagd waardoor ik drie jaar lang zonder sollicitatieplicht elke maand zeshonderd euro krijg waar ik nog wat bij mag verdienen. Ik zit nu in het laatste jaar en het gaat goed dus ik zal alles moeten terugbetalen. Maar het was een belangrijke opstap. Je moet op tijd beginnen, want de behandeling van je aanvraag duurt zeven maanden.”

Tip: verkoop je eigen albums

Rocks: „Bij ons vorige album dachten we dat het genoeg was in de Free Record Shop te liggen. Maar ik heb wel duizend keer gehoord dat mensen het album daar niet konden vinden; ik had vier keer zoveel albums kunnen verkopen als de vijfduizend die we verkocht hebben. Dan verkoop ik ze liever zelf aan de klant, uit de kofferbak of bij concerten.”

Tip: maak een spelletje!

Tim: „Ik heb met vrienden een blauwdruk gemaakt van stappen waar je als beginnend artiest doorheen moet. Dat zijn we nu aan het ombouwen tot een virtueel managementspel op internet, waar artiesten met vragen over hun carrière terecht kunnen.”

Tip: maak een spelletje!

Rocks: „THC is een product; we hebben T-shirts en een eigen modellenbureau. We zijn nu een bordspel aan het ontwikkelen, ‘In De Noordside’, waarin ons leven centraal staat. Zo kun je in de bak belanden en moet je jezelf omhoog werken op straat.”

Tip: doe kennis op bij de concurrentie

Tim: „Ik heb gewerkt met verschillende platenlabels, RedRum, TopNotch en Walboomers, en daar veel geleerd over hoe de muziekindustrie werkt. Je moet niet van ze verwachten dat ze je hand vasthouden en succesvol maken maar je moet het zien als een stage die bijdraagt aan je eigen toekomst.”

Tip: hou zoveel mogelijk je rechten in eigen hand

Rocks: „Veel artiesten tekenen de uitgeefrechten van hun muziek te makkelijk omdat ze blind vertrouwen op hun platenlabel. Maar je geeft daarmee je eigen geld weg en dat kun je alleen doen wanneer heel duidelijk is wat ze daar in jouw voordeel tegenover stellen.”

Tip: bestook het publiek met persberichten en clips

Tim: „Breng een persbericht uit wanneer je de studio ingaat, wanneer de eerste clip wordt geschoten en wanneer het album naar de drukker gaat, en zorg dat je bij elk persbericht een nieuw nummer of clip in de aanbieding hebt. Als je geen hits hebt, houd je twintig keer meer tijd over om muziek te maken en je skills te verbeteren. Je kracht is je productiviteit; die zorgt ervoor dat niemand je vergeet.”

Tip: wees duidelijk tegenover je vrienden

Rocks: „Bij THC gaan zaken en vriendschap goed samen omdat alles duidelijk is en we elk onderwerp bespreken in de groep. Wanneer het tijd is de knoop door te hakken, geeft de rest mij het vertrouwen om de juiste beslissing te nemen.”

Tip: ook een underground-act moet commercieel denken

Tim: „Je kunt jezelf muzikaal wel underground vinden maar je moet je zaken hetzelfde aanpakken als een commerciële act. Laat bij optredens en in de media zien waar je voor staat, dan benaderen mensen je vanzelf om iets te presenteren of een workshop te geven. Op die manier verdien je geld buiten je muziek om; er zijn genoeg rappers die niet bekend zijn, die leven van het geven van workshops. Die kunnen hun eigen geld steken in videoclips en het persen van albums zodat ze onafhankelijk blijven.”

Tip: teken niet te snel bij een label

Rocks: „In het begin wilde niemand ons tekenen maar toen de muziek er was en we een clip op tv hadden, kwam iedereen op ons af. Maar toen was het harde werk al gedaan. Investeer zelf in apparatuur; dat is een eenmalige investering maar daarmee heb je geen hulp nodig om je muziek op te nemen. Je moet harder werken maar plukt ook zelf de vruchten.”