Per jeep door de Veluwse nacht – met een missie

Een nachtelijke speurtocht in een legerjeep op de Veluwe.

Jan Soldaat regelt het.

„De remmen doen het op zich wel goed.”

De mededeling van instructeur Olivier van der Vooren is niet helemaal geruststellend als we op het punt staan weg te scheuren in een oude legerjeep, een heuse DAF YA 126 Wapendrager. De omgeving is de Veluwe, de route is bezaaid met diepe kuilen en grote plassen. Met een opgewonden gevoel ronken we op weg, om er na honderd meter achter te komen dat we de andere kant op moeten. We verliezen kostbare tijd in deze wedstrijd.

De trip heet ‘Veluwe by night’ en is georganiseerd door Jan Soldaat, een evenementenbureau dat zich richt op bedrijfsuitjes. Oprichters zijn de hobbyisten Olivier van der Vooren en Gerard de Jong. Zij ontmoetten elkaar in de kroeg en bleken dezelfde voorliefde te hebben: oude legervoertuigen. „We hebben nu twintig wagens, waarvan veertien operationeel”, aldus Van Vooren. Volgens De Jong varieert het wagenpark van jeeps en trucks tot „een takelwagen die één op één rijdt”.

Vanaf juni zijn de twee vrienden verschillende missies voor groepen gaan organiseren, allen met een militair karakter. Van Vooren: „De nadruk ligt op het vrijblijvende, we kijken naar de samenstelling van de groep en passen daar het programma op aan. Sommigen willen het rustig aan doen en anderen willen een weekend afgebeuld worden.” De Jong vult aan: „Dan laten we een echte commando komen om aan die behoefte te voldoen.”

De opmerking over de remmen blijkt gelukkig een grap, de oude jeep is nog behoorlijk kranig. Moeiteloos passeren we borden waarop staat te lezen dat de toegang slechts aan militaire voertuigen mag worden verleend. Een gps-apparaatje geeft aan welke richting we uit moeten. We hebben coördinaten meegekregen voor het eerste stuk, maar na ongeveer een kwartier rijden moeten we uitstappen om nieuwe coördinaten te vinden. Die zijn te vinden ergens op een boom in de directe omgeving. De missie is het leukst in het donker, want dat bemoeilijkt het zoeken. ‘Veluwe by night’ wordt dan ook vooral in de winter georganiseerd. Enige haast is geboden, want de koplampen van de volgende groep komen al in zicht.

Met onervaren bestuurders in oude voertuigen over een gebied als de Veluwe scheuren, dat lijkt vrij gevaarlijk. Volgens Van der Vooren valt dat wel mee. „Er gaat altijd een instructeur mee die voorin zit en meekijkt. De wagens worden goed onderhouden, het kost veel werk om dit soort voertuigen veilig op de weg te houden.” De Jong: „Bij mist of gladheid rijden we bovendien altijd zelf. De truck wordt altijd door een instructeur bestuurd, want dat vergt een speciaal rijbewijs. De meeste andere wagens vallen gewoon binnen het normale B-rijbewijs.”

De voertuigen worden soms bij een opruiming bij defensie weggehaald en soms van particulieren gekocht. Volgens De Jong geldt de vuistregel „hoe groter het voertuig, hoe lager de prijs”. Bij particulieren is het goed zoeken naar wagens die én betaalbaar én goed onderhouden zijn. Van Vooren: „De jeep waar we vandaag in hebben gereden, hebben we gekocht van een CBR-examinator. Hij moest de wagen wegdoen van zijn vrouw, maar stond met tranen in zijn ogen toen we ermee weg reden. Die man hield van zijn jeep en heeft hem dus ook goed onderhouden.”

Nadat we onze coördinaten gevonden hebben, kunnen we de tocht vervolgen. Onderweg hebben we nog drie tussenstops, steeds met een zoektocht in het donker naar nieuwe coördinaten. Ondertussen moet ook nog een quiz gemaakt worden – ‘wie is er geboren in 1889?’ (antwoord: Hitler) en ‘waar staan de letters DAF voor?’ (Van Doorne’s Automobiel Fabriek).

Na ruim twee uur staan we weer op het beginpunt van de route: landgoed Stakenberg in Elspeet. Als afsluiting volgt een diner en prijsuitreiking. We eindigen als tweede – van de drie deelnemende teams. Maar belangrijker: de missie is voltooid.

Bekijk het wagenpark van Jan Soldaat op www.jansoldaat.nl