Europese politici in Second Life

De Europese Unie overweegt een vestiging te openen in de virtuele wereld Second Life. Dit vertelde Mikolaj Dowgielewicz, de woordvoerder van de Europees Commissaris die verantwoordelijk is voor Communicatie, aan de website EU Observer. Het zou goed aansluiten op de nieuwe communicatiestrategie van de EU, waarbij naast traditionele media als televisie en krant ook internet een grote rol moet gaan spelen om burgers te bereiken.

Second Life is een virtuele wereld op internet met 4 miljoen leden, die daar een tweede leven kunnen hebben. Behalve bedrijven worden ook politici en maatschappelijke organisaties actief in die wereld. Zweden maakte eind januari bekend dat het als eerste land ter wereld een ‘ambassade’ in Second Life zal openen. De organisatie komt niet in handen van het ministerie van Buitenlandse Zaken, maar van het Swedish Institute, dat promotie maakt voor het land.

Momenteel zijn ook de Franse presidentskandidaten Ségolène Royal, Nicolas Sarkozy en Jean-Marie Le Pen actief in de virtuele wereld om stemmen te winnen. Ze delen stukken pizza, T-shirts en flyers uit. De aanwezigheid van de nationalistische kandidaat Le Pen zorgde voor protest onder de virtuele bewoners.

Ook de Europese Unie wil meer via internet communiceren. De communicatie van EU-organisaties is op bepaalde onderdelen nog zwak, zei Dowgielewicz. „We staan open voor nieuwe ideeën. Second Life is slechts een van de opties, maar wel een erg interessante”, zei hij.

In Second Life is 54 procent van de actieve deelnemers Europeaan, tegenover 34,5 procent Amerikaan. Of de EU op korte termijn al actief wordt in Second Life is de vraag Omdat de EU binnenkort vijftig jaar bestaat, heeft de communicatieafdeling daar voorlopig de handen vol aan.