Airbus inzet van verkiezingsstrijd

De top van EADS, moeder van vliegtuigbouwer Airbus, wil af van de politieke bemoeienis met het concern. In Frankrijk is het bedrijf inmiddels inzet van de verkiezingsstrijd.

Binnen een week na de aankondiging dat bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus 10.000 banen verdwijnen, is er weer discussie over de politieke invloed op EADS, het moederbedrijf van Airbus. De twee topmannen van EADS, de Fransman Louis Gallois en de Duitser Thomas Enders, willen een einde aan de staatsbemoeienis met het management. Zij willen een hervorming van de bestuursstructuur, die berust op Frans-Duits machtsevenwicht.

Hun oproepen volgen op de spanningen rond het saneringsplan Power 8 dat Airbus-topman Gallois vorige week presenteerde. In Duitsland wil de regering onderhandelen om de sociale gevolgen op te vangen van het verdwijnen van 3.700 banen.

In Frankrijk, waar 4.300 banen geschrapt worden, zijn voor morgen stakingen en demonstraties aangekondigd. Het saneringsplan komt midden in de campagne voor de Franse presidentsverkiezingen in april en mei. Vrijdag was de socialistische presidentskandidate Ségolène Royal op bezoek bij de vakbonden in ‘Airbushoofdstad’ Toulouse. Zij beloofde dat ze zal ingrijpen in het bestuur van EADS als zij gekozen wordt. Ook belooft zij dat de Franse staat, die een aandeel van 15 procent in EADS heeft, meer zal investeren in EADS. Acht socialistische Franse regiovoorzitters, onder wie Royal zelf, willen naar het voorbeeld van de Duitse deelstaten een aandeel in EADS nemen – hoewel de vraag is of zij dat kunnen doen, zowel financieel als volgens de Franse regels voor lagere overheden.

Royal is deze week op bezoek in Berlijn, waar zij met bondskanselier Merkel over Airbus spreekt, Haar concurrenten Nicolas Sarkozy en François Bayrou steunen de sanering, maar hebben ook laten weten zich niet afzijdig te willen houden van Airbus. Sarkozy, die vorige week de problemen bij Airbus toeschreef aan een „gebrek aan leiderschap” en aan het ontbreken van een sterke private aandeelhouder die het voortouw neemt, beloofde dit weekeinde dat hij „het dossier niet zal laten vallen.” En Bayrou, de nummer drie in de opiniepeilingen, noemde overheidssteun aan Airbus „normaal”. Sarkozy en Bayrou onderstrepen allebei dat Airbus als onderneming vrijheid nodig heeft, maar beroepen zich ook op de rol van de Franse staat als aandeelhouder.

De twee bestuursvoorzitters van EADS hebben ieder zo hun eigen wensen. Thomas Enders, de Duitse co-president, zegt deze week in het Duitse opinieweekblad Focus dat hij de voorkeur zou geven aan „een bedrijf zonder overheid als aandeelhouder”. Dat de hervorming van de bestuursstructuur in zijn ogen hervormd moet worden, maakte hij op plastische wijze duidelijk: zowel Gallois als hijzelf zou EADS volgens hem liever alleen leiden.

De Franse co-voorzitter, Louis Gallois, die een verleden heeft als linkse topambtenaar, lijkt minder ver af te staan van met name Sarkozy en Bayrou. In de Britse Financial Times zei hij afgelopen weekend ook aanpassing van de bestuursstructuur te willen bij EADS, dat in zijn ogen geleid moet worden als een „gewoon bedrijf”. Maar hij keert zich niet tegen de betrokkenheid van Europese overheden bij Airbus. Hij verwijst daarbij naar de Amerikaanse steun aan Boeing, de grote concurrent van Airbus. Gallois keert zich vooral tegen politieke inmenging in het management van het bedrijf. Hij zei zich te hebben „verbaasd” dat de Britse, Franse, Duitse en Spaanse regeringen de afgelopen weken elk voor zich het beste resultaat probeerden te behalen uit de onderhandelingen over het saneringplan.