Omzet C&A groeit bovengemiddeld

De omzet van modewinkelketen C&A in Nederland is het afgelopen boekjaar met ruim 6 procent gestegen tot ongeveer 485 miljoen euro. Dat is beter dan de gemiddelde groei in de sector van 1 procent.

Dat zegt marketingdirecteur Frans ten Berge van C&A Nederland. Hij doet geen uitspraak over de winst. Volgende maand komt het concern met jaarcijfers van de 1.100 winkels in dertien landen.

Volgens Ten Berge is de groei deels te danken aan de uitbreiding van het aantal C&A-winkels vorig jaar van 109 naar 114. Autonoom was de omzetgroei 5 procent, zodat het marktaandeel won. C&A is in Nederland sinds 2004 marktleider met een marktaandeel van ongeveer 5,3 procent.

Ook wil heeft het concern besloten om in Nederland meer winkels te openen dan gepland. Vorig jaar verklaarde C&A uiterlijk tot 2010 dertig à veertig nieuwe winkels te openen. Nu ziet het mogelijkheden om in dezelfde periode veertig à vijftig kledingzaken te openen, aldus een woordvoerder van het bedrijf.

Een deel van die uitbreiding zal plaatsvinden in kleine steden van 20.000 tot 40.000 inwoners, zoals Gorinchem en Meppel. Reden is dat het in sommige steden moeilijk is om aan winkelpanden te komen op goede locaties.

C&A is voor 100 procent een familiebedrijf, dat in 1841 in Nederland werd opgericht door Clemens en August Brenninkmeyer. Vorig jaar maakte C&A voor het eerst cijgers bekend over zijn wereldwijde resultaten.

In 2005 behaalde C&A wereldwijd een omzet van 5,2 miljard euro en een winst van „enkele honderden miljoen euro”. Een exact winstcijfer wilde het bedrijf toen nog niet geven.