Groter dan Playmobil

U weet hoe dat gaat: popgroepen zijn, net als iedereen die enigszins in de schijnwerpers staat, groter dan het leven zelf. Het lijkt vaak of dat letterlijk het geval is, zoals iedereen weet die wel eens een Bekende Nederlander in het echt gezien heeft: die mensensoort is doorgaans immers een stuk kleiner, als u ze ineens pal naast u aantreft. Om nog maar te zwijgen van de kilootjes die de televisiecamera’s als vanzelf aan de frêle gestalte van de beroemde medemens toevoegen.

Deze eigenschap leent zich natuurlijk prima om in clipvorm uitgewerkt te worden. De Rolling Stones hadden jaren geleden al zo’n video, waarbij de bandleden als ware Godzilla’s door de stad denderden. Hoe het nummer in kwestie heette is mij even ontschoten, maar ja, als er één band groter is dan hun werk van de laatste pakweg 25 jaar, dan de Stones wel.

In ‘Ruby’ flikken de Kaiser Chiefs hetzelfde kunstje, maar dan nog leuker. De mannen staan vrolijk te spelen in een verder lege woestijn, waar de wind het stof doorheen jaagt. Vervolgens wordt er gedurende het liedje een complete stad gebouwd, letterlijk aan hun voeten. In razend tempo draaien de bouwkranen in het rond en verheffen de wolkenkrabbers zich snel tot knie-, schoot- en zelfs borsthoogte.

Maar net als toen op de Titanic speelt de band gewoon door, en die activiteit interfereert op hinderlijke wijze met de bedrijvigheid daar beneden. Werklieden reageren boos als de drummer zijn voet hinderlijk op zijn pedaal laat neerkomen, een schroefje van datzelfde drumstel veroorzaakt gevaarlijke situaties als het op een rotonde valt, een zwenkende beweging met de gitaarhals betekent het einde van een bouwkraan, een Concorde landt tussen de benen van een muzikant, en meer van die grappen. Ook leuk: een helikopter met een container vol chemisch afval.

Als de stad klaar is, en de muzikanten vervaarlijk en weinig comfortabel zijn ingebouwd, is de nacht gevallen. Dat is een mooie gelegenheid om flarden uit de songtekst op die flitsende neonborden te projecteren, zal de regisseur van dienst gedacht hebben. De mensen die in die stad wonen en werken, zijn overzichtelijke, Playmobil-achtige poppetjes, handig voor bijvoorbeeld marketeers die in de echte wereld maar grote moeite hebben om grip te krijgen op al die gedifferentieerde en versplinterde doelgroepen. Zo ver zal wel niet doorgedacht zijn bij het maken van deze clip, maar het is wel eentje waar groot en klein met plezier naar kijken.

JACOB HAAGSMA