DE GEZICHTEN

Getooid met een oranje veiligheidsvest werd fotograaf Reinier Gerritsen ineens onderdeel van het straatmeubilair. En dus onzichtbaar. Zo posteerde hij zich in vijftien hoofdsteden van Europese landen bij bushokjes, tramhaltes, zebrapaden, op plekken waar mensen schijnbaar doelloos staan te wachten. Dat leverde een serie intense tableaux vivants op, stillevens van Europeanen. In West-Europa is het straatbeeld gekleurd en gemêleerd, maar hoe verder je naar het Oosten reist, hoe eenvormiger en witter het wordt. Herkent u de archetypische Pool, Fransman, Duitse of Bulgaar?

Gerritsen veroorloofde zich één truc. Om de intensiteit van de foto te verhogen, maakte hij van één scène meerdere foto's direct achter elkaar, waarbij hij steeds op een andere persoon scherpstelde. De resultaten bewerkte hij in de computer.

De situatie is waarheidsgetrouw, maar alle hoofdpersonen zijn even scherp uitgelicht, als op religieuze schilderijen uit de zestiende eeuw.