Leugen zeurt in ‘Het Land’

Theater: Het Land van Martin Crimp, door Theatergroep Suburbia. Gezien: 23/3 Schouwburg Almere. Tournee t/m 18/5. Info: 036-8448148 en www.theatergroepsuburbia.nl.

De Almeerse theatergroep Suburbia noemt Het Land een ‘psychologische thriller’. Vooral dat laatste woord wekt verwachtingen. Je verheugt je op spanning en sensatie – het bijvoegsel ‘psychologisch’ is snel vergeten. Terwijl de psychologie juist de dienst uitmaakt in dit stuk van Martin Crimp.

Het Land draait om de geestelijke gesteldheid van drie personages: om hun onzekerheid, hun wantrouwen, hun leugens. Ook dat zou spannend toneel kunnen opleveren, want liegen leidt vaak tot prachtige misverstanden. Maar de leugens in Het Land zeuren door en de acteurs braken monologen uit die amper van elkaar verschillen.

Waar gaat het over? Een echtpaar is op het platteland gaan wonen om lekker samen te kunnen zijn. Maar al op de eerste avond in het nieuwe huis neemt de man een jong meisje mee. Dat lag volgens hem bewusteloos langs de kant van de weg en móest worden gered. Het meisje komt met een ander, voor de man minder gunstig verhaal, maar dat maakt de vrouw niet uit; zij wil de waarheid toch niet horen.

In omslachtige teksten geeft ze aan wat wij allang wisten: ze moet en zal in de illusie van het gelukkige gezinnetje geloven. De Vlaamse actrice Katrien De Ruysscher doet Crimps behoedzame taal geweld aan. Zij serveert de fragiele zinnen met een vette dictie waarmee zij haar collega’s overspeelt. Die hebben meer gevoel voor Crimps dubieuze figuren: dapper houden Tom Van Bauwel (de man) en Markoesa Hamer (het meisje) hun geheimen in stand. Suburbia speelde eerder een krachtige voorstelling, Het Eenzame Westen van Martin McDonagh. Dit keer echter weet regisseur Albert Lubbers niet zo goed waar hij naartoe wil.