De tint dit jaar is assig-blond

Bijna lente, tijd voor nieuwe mode.

nrc.next onthult de trends.

Bij het matje van Beckham zegt hij ho.

Arthur werkt bij Kinki Kappers op de Haarlemmerdijk in Amsterdam, en hij maakt nog steeds mee dat er mannen de zaak binnenkomen met een foto van de Engelse voetballer David Beckham en zijn veelgelaagde coupe. En hoewel Arthur net als Kinki graag aan eigenzinnige haarwensen gehoor geeft, trekt hij hier tegenwoordig een grens. Hij knipt geen matjes meer.

De man moet over naar „strakkere lijnen” in zijn kapsel, aldus Arthur. Hij mag verder veel met zijn haar, maar het moet strak en recht geknipt worden. En de nek blijft kaal.

Cosmo Kappers presenteerde onlangs een dwingender haaradvies voor de lenteman van 2007: de Elvis-kuif. Kort in de nek, lang van boven, en dan maar ouderwets aan de slag met kam, gel en föhn. Elke dag.

Oef, zeg ik tegen Marinka van Cosmo Kappers in Alkmaar. Doen mannen dit al? Nog niet zo veel, geeft ze toe. Maar de kuif wordt pas sinds een paar weken op subtiele wijze aan Cosmo-klanten geadviseerd, met foto’s en uitleg, dus het kan nog komen.

Vrouwen willen vooral blonder zijn in de lente. „Dat heeft met de zon te maken, met kriebels”, denkt Stephanie van We Cut Heads op het Amsterdamse Waterlooplein. De tint dit jaar is „assig”, heel licht.

Op het leed dat blonderen heet, is nog door niemand iets gevonden: het blijft een stinkende, lang durende en haar beschadigende zaak. „Laat je nooit verleiden door een kapper die zegt dat hij kan blonderen zonder waterstofperoxide te gebruiken”, aldus Arthur van Kinki. „Dat bestaat helemaal niet. Als je er niets van ruikt, heeft hij er alleen een parfummetje in gestopt.”

Een groot stijlvoorbeeld voor de vrouwencoupes als ‘The Rachel’ van actrice Jennifer Aniston uit Friends in de jaren negentig (half lang, stijl geföhnd, onderaan opgekruld), is er op het moment niet. „Ik heb hier wel tijdschriften liggen, maar ik dring niemand iets op”, zegt Stephanie van We Cut Heads. „Zelfs blond haar staat niet iedereen.”

Eén ding is wel duidelijk: geen vrouw hoeft nog bang te zijn dat ze na een duttige middag in een trendy kapsalon met blauw, groen of roze haar naar buiten komt. Arthur, lichtverontwaardigd: „Kinki heeft nog steeds die reputatie, maar wij hebben inmiddels tientallen zaken. Dan ga je vanzelf commerciëler denken.” Bij We Cut Heads vragen nog wel „meisjes van vijftien, zestien jaar” om roze of blauw haar. „Zij willen dat graag, dus dan doen we het”, zegt Stephanie.