Bepalen wie de winnaar is

Deze week de kiek van de fotograaf Mikhael Subotzky (1981) uit Kaapstad in Zuid-Afrika.

‘Deze foto maakt deel uit van een serie die de Hongaarse fotograaf Tamas Dezso een paar jaar geleden heeft gemaakt. In zijn land kent het paardenrennen een lange traditie. De racebaan is een van de weinige bedrijven dat nog altijd in handen is van de staat. Maar sinds een aantal jaar wordt er flink verlies gedraaid en heeft de overheid besloten om de subsidies op te schorten.

„De kans dat deze sport verloren gaat is dus groot. Daarom besloot Dezso het leven van de toeschouwers en gokkers vast te leggen. Sommige van zijn foto’s zijn heel intens als je weet dat de mensen die hij heeft gefotografeerd vaak hun hele vermogen op zo’n paard inzetten. Als het niet wint zijn ze alles kwijt.

„Wat je op deze foto ziet zijn de handen van een man die al 32 jaar lang werkzaam is als assistent fotografie bij de paardenrace. Hij houdt hier een negatief vast om uit te kunnen maken welk paard als eerste over de finish is gegaan.

„De kracht van dit eenvoudige beeld ligt hem in een aantal dingen. Ten eerste hou ik van fotografen die zich net als ik met sociale kwesties bezighouden. Het is belangrijk om te laten zien hoe mensen in moeilijke omstandigheden proberen te overleven. Ik heb bijvoorbeeld net een hele serie gemaakt over criminaliteit in een klein stadje in Zuid-Afrika.

„Maar wat ik ook heel belangrijk vind, en dat is ook de reden dat ik Dezso bewonder, is dat je als fotograaf een diepere betekenis aan een beeld kan geven. Dat is met deze foto absoluut het geval.

„Dit is namelijk een momentopname van een momentopname. Dezso verwijst op een ingenieuze manier naar het ‘beslissende moment’ in de fotografie waarover Henri Cartier-Bresson in 1952 schreef en wat inmiddels een kernbegrip is onder fotografen. Voor Bresson is ‘het beslissende moment’ een situatie die wordt vastgelegd waarbij meteen het wezen van die situatie zichtbaar wordt. Een alledaags moment krijgt een eeuwigheidswaarde.

„Dat is met deze foto absoluut het geval. Dezso laat op een onesthetische, bijna feitelijke manier zien hoe een beslissend moment het leven van mensen kan beïnvloeden. Tegelijkertijd verwijst deze foto indirect naar het wezen van de fotografie. Dat hij die twee aspecten in één moment weet te vangen vind ik echt een vorm van poëzie.”