Verkochte vakbladenmaker krijgt naam VNU mee

VNU wordt weer de naam van een Nederlandse uitgever. Nielsen, het voormalige VNU, gaf de oude naam mee met zijn vakbladendivisie, die sinds vorige week eigendom is van investeringsmaatschappij 3i.

De uitgever van Intermediair, Computable en Management Team krijgt een nieuwe naam. Of beter: houdt een oude naam. VNU Business Media Europe wordt kortweg VNU Media. Het bedrijf was tot voor kort onderdeel van het Amerikaanse, maar van oorsprong Nederlandse informatieconcern The Nielsen Company, het vroegere VNU. VNU Media is sinds vorige week definitief in handen van 3i. De investeringsmaatschappij betaalde circa 320 miljoen euro voor de uitgever.

VNU publiceert in zes landen publieksbladen, vaktijdschriften en websites op het gebied van arbeidsmarkt en informatietechnologie. Nederland is de belangrijkste markt. Intermediair is het grootste vakblad van het land met een omzet in 2006 van 57 miljoen euro. VNU was ook actief in Groot-Brittannië, maar de Engelse tak heeft 3i direct doorverkocht aan de Britse uitgever Incisive. Bij VNU Media werken 750 mensen, van wie 400 in Nederland. Oud-topman van VNU, Rob van den Bergh, is president-commissaris van VNU Media.

„De cirkel is rond”, zegt bestuursvoorzitter Erik Hoekstra in het hoofdkantoor in Haarlem. „VNU was van oorsprong een Nederlandse uitgeverij van tijdschriften. Het transformeerde tot een wereldwijd databedrijf. Nu wordt het weer een uitgeverij met de nadruk op Nederland.” Na de overname door 3i eind vorig jaar leek het bedrijf zijn naam te moeten wijzigen. Hoekstra: „Maar toen VNU zijn naam wijzigde in Nielsen, konden wij alsnog de naam behouden.”

Aan een nieuw logo wordt nog gewerkt. Het beeldmerk zal het groeiende belang van digitale uitgaven benadrukken, zegt Hoekstra. VNU haalt in Nederland nu 30 procent van de omzet uit elektronische producten. „Eind 2009 moet de helft van de omzet van internet komen.” VNU Media haalde in 2006 een omzet van 200 miljoen euro, waarvan ruim de helft uit Nederland. Het bedrijf is „zeer winstgevend” met een rendement van ruim boven 20 procent.

VNU Media investeerde het afgelopen jaar „zwaar” in Intermediair.nl met vacatures voor hoger personeel. Het kocht bovendien de Nationale Vacaturebank, wegens het brede aanbod aan personeelsadvertenties. „Als je wilt meespelen moet je breed zijn”, zegt Hoekstra. VNU wil dit jaar in Nederland 20 procent groeien. Hoekstra wil nieuwe merken lanceren, zowel op papier als online. „De specifieke plannen gaan we de komende tijd uitwerken met 3i.”

Investeringsmaatschappij 3i heeft volgens Machtelt Groothuis, directeur van 3i Buyouts Benelux, VNU Media geen garantie gegeven hoeveel het zal investeren. „3i koopt een bedrijf om het meer waard te maken. Dat brengt altijd investeringen met zich mee.”

3i heeft volgens Groothuis een voorkeur voor bedrijven die binnen een groot concern niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Dat ging op voor VNU’s tijdschriftendivisie, zegt Hoekstra. „De nadruk lag op de VS. Het was eerst Nielsen Media, AC Nielsen en de beurzen, en daarna pas de bladen.” VNU-dochters Nielsen Media en AC Nielsen verzamelen data voor professionele gebruikers. De Europese divisie voor vakbeurzen – een samenwerking met Jaarbeurs Utrecht – bleef onderdeel van Nielsen.

Investeringsmaatschappijen kennen een beperkte beleggingshorizon. Wat is 3i’s exitstrategie bij VNU Media? Groothuis: „Dat is vooraf moeilijk te zeggen. VNU Media is een sterk bedrijf, daar moet altijd een koper voor zijn. 3i onderschrijft de plannen van de directie voor de komende drie tot vijf jaar met een sterke focus op online uitgaven.”

Ook andere uitgevers zoals Reed Elsevier en Wolters Kluwer zien hun groei de komende jaren voornamelijk komen uit elektronische uitgaven. Hoekstra: „Zij hebben net als wij met succes de stap naar internet gemaakt. Dat geldt in mindere mate voor dagbladuitgevers zoals PCM en Wegener.” VNU heeft bewust papier en online ontkoppeld. „Het voelde eng, om Intermediair.nl los te knippen van print. Maar je moet online advertenties niet verkopen in combinatie met print, tegen veel lagere tarieven.”

Bladen als Intermediair en Computable zijn gratis voor de doelgroep. Wat kunnen uitgevers van gratis kranten leren van VNU? „Weggeven van kranten, zonder meer, kan niet profijtelijk zijn op lange termijn”, zegt Hoekstra. „Wij hebben al veertig jaar ervaring met gratis media. Maar met welomschreven profielen van onze abonnees. Wij kunnen duidelijk maken aan onze adverteerders wie onze lezers zijn.”

Met zulke ervaring was VNU Media ook een aantrekkelijke overnameprooi geweest voor krantenmakers, erkent Hoekstra. „Ik ben verbaasd dat we niet zijn gekocht door een dagbladuitgever.”