Van autobeurs tot evenement

De AutoRAI duurt twaalf dagen, maar de voorbereidingen nemen twee jaar in beslag. De autoshow heeft een facelift gekregen. Al het nieuws dat traditioneel voor Genève bestemd is, komt ook naar de RAI.

Zijn functie (senior product manager) lijkt wat in tegenspraak met zijn leeftijd, maar feit is dat de 29-jarige Fernand Molenschot verantwoordelijk is voor het grootste overdekte evenement van Nederland.

Dat is de AutoRAI, die dit jaar op een nieuwe datum wordt gehouden. De beurs was altijd in februari, maar begint nu op 29 maart en eindigt op 9 april, Tweede Paasdag. Volgens Molenschot zal dat Paasweekeinde zeker invloed hebben op de bezoekersaantallen. „Die schommelen meestal rond de 450.000, maar we denken dit keer boven het half miljoen uit te komen.”

De verhuizing naar een andere datum voor de AutoRAI heeft vooral te maken met het nieuws. Amsterdam kan dit jaar alle nieuwe auto’s laten zien die begin maart ook op de autosalon van Genève te bewonderen zijn. Traditioneel is dat dé beurs die autofabrikanten reserveren om al hun primeurs aan het publiek te laten zien.

Het verplaatsen van de AutoRAI naar een nieuwe datum zal volgens Molenschot zeker effect hebben op de bezoekersaantallen in Amsterdam. Nieuws trekt volgens hem nu eenmaal publiek aan.

Bovendien kan de AutoRAI een nieuwe impuls heel goed gebruiken. Want het is voor de deelnemende autofabrikanten een prijzig evenement. BMW besloot wegens de hoge kosten zijn auto’s een aantal jaren geleden niet meer te exposeren op de RAI. Een peperduur evenement voor de autofabrikant, waar de te verwachten verkoopcijfers in geen verhouding meer stonden tot de hoge kosten. Maar de Duitse fabrikant moest ijlings op zijn schreden terugkeren. Want een autotentoonstelling zonder BMW’s kon noch de RAI noch de betrokken autofabrikant zich permitteren.

Maar niet alleen BMW vond de RAI te prijzig. Molenschot bestrijdt echter de stelling van veel van zijn exposanten dat deelname aan de autoshow te duur is. „Dat het geld kost, staat als een paal boven water. Maar of het een prijzige happening is, bepaal je als deelnemer vooral zelf. Je krijgt bovendien de kans om als automerk in één keer je hele pakket te laten zien. Dat lukt op televisie nooit.”

Maar volgens Molenschot moet de AutoRAI niet louter als een beurs worden gezien. „Het is een evenement. Natuurlijk is het een platform waar je auto’s kunt komen bekijken, maar er is ook veel entertainment voor alle leeftijdscategorieën. Voor kinderen is er in samenwerking met Disney een Auto & Film-paviljoen en voor jongere mannen is er de Playstation Paddock. En we hebben een Ladies Day op 3 april. Daarmee willen wij vooral onderstrepen dat steeds meer vrouwen de beslissing nemen wat voor auto er wordt gekocht voor het gezin. Maar zij kiezen ook voor zichzelf. 35 procent van de nieuwe auto’s gaat naar een vrouw. Minstens twintig importeurs gaan die dag iets voor vrouwen organiseren.”

Slechts weinig mensen is bekend dat een evenement als de AutoRAI een lange voorbereiding heeft. „Wij zijn nu al bezig met de AutoRAI van 2009”, beaamt Molenschot. „Twee jaar van tevoren stemmen we de grote lijnen af met de importeurs. Dan hebben we het over data, openingstijden, prijsniveau, bezoekersstromen, samenwerkingsverbanden en bijvoorbeeld communicatie. Een half jaar voor de beurs vallen opeens de puzzelstukken van wat je hebt bedacht in elkaar.”

Molenschot omschrijft de opbouw van de AutoRAI als „een enorm spektakel”. Acht dagen voor opening van de beurs wordt daarmee begonnen. „Sommige exposanten beginnen eerder,” zegt Molenschot, „want het is een enorme logistieke operatie, waarbij alles wat van tevoren bedacht is door standbouwers wordt gerealiseerd. Dat gaat gepaard met dag en nacht doorwerkende bouwteams, honderden trucks die worden gelost, drukte in alle hallen.”

Het mooiste moment voor Molenschot is de avond vóór de beurs opengaat. „Dan loop je rond tussen keihard werkende mensen, overal rotzooi, nog maar hier en daar een nieuwe auto en dan hou je je hart vast. Maar als je de volgende dag binnenkomt, dan is het ineens een beurs geworden.”

Molenschot is ook elke keer positief verrast door de impact die de auto nog altijd op mensen heeft. „De auto is goed beschouwd gewoon een gebruiksvoorwerp geworden. Voor veel mensen is het een onmisbaar stuk metaal. Maar voor veel mensen is de auto ook veel meer dan een vervoermiddel Er hangt een soort magie omheen. De ongelooflijke impact van deze beurs waar zo veel mensen op af komen kan me nog steeds verbazen.”