Niet stout, maar juist lief

Bijna lente, tijd voor nieuwe mode.

nrc.next onthult de trends.

Stout moesten we zijn. Verleidelijk, zinnelijk, sexy. Lingerie-ontwerpster Marlies Dekkers en schrijfster Heleen van Royen verordonneerden het onlangs nog in hun stoute plaatjesboek, Stout, en de ondermodewereld roept het alweer een paar jaar: slips en beha’s moesten ruches, randjes en kantjes hebben, plus allerhande openingen waar het vlees dan pikant uit kwam bloezen.

Maar wie in de mode werkt, denkt altijd een paar seizoenen vooruit. Volgens Georgia, eigenaar van lingeriewinkel Speelz in de Prinsestraat in Den Haag, heeft ‘stout’ ondanks al het huidige rumoer zijn beste tijd alweer gehad.

Georgia opende haar winkel twee jaar geleden met als missie om haar omgeving „meer spanning, romantiek en sensualiteit” te bezorgen, en zette daartoe ook vibrators in de accessoire-kast („Alleen leuke hoor, bij ons geen aderwerk”). Ze heeft ze nog steeds, maar ze is allang niet meer de enige: zelfs de Bijenkorf verkoopt nu vibrators op de lingerie-afdeling. Vrouwelijke erotiek is groothandelswaar geworden, en dus is Georgia toe aan iets anders.

Ook haar klanten, vrouwen van tussen de zestien en de vijftig jaar oud, hebben hun ‘stoute’ grens wel bereikt, denkt ze. Misschien zijn ze afgehaakt bij de foto’s van de blote, kale kruizen van beroemde feestbeesten Paris Hilton en Britney Spears, die op internet veel bekijks trekken, of misschien al ver daarvóór. De toekomst, weet Georgia zeker, behoort toe aan lief en zacht.

De beha’s, slips, strings en hipsters die Speelz verkoopt, van merken als Rosapois, Valery en Hoff by Hoff, zijn wel vrouwelijk, maar niet opzichtig sexy. Zachte kleurtjes en zachte materialen overheersen, en alles mag lekker zitten.

Een merk dat perfect bij het nieuwe lief past, is verrassend genoeg Calvin Klein – inderdaad, de man van de witte, katoenen boxer shorts . Blijkens zijn nieuwe lingerielijnen, met namen als ‘Perfectly Fit’ en ‘365’ (om het hele jaar door te dragen), heeft Klein sinds Marky Mark zijn jeans voor hem liet zakken een paar belangrijke ontdekkingen gedaan: kant, satijn en kleuren (maar niet alle – hij houdt vooral van roze). Het resultaat is een collectie geraffineerd, maar zacht en comfortabel ogend ondergoed. De boxers zijn er overigens ook nog gewoon.

Ook JLo Lingerie, het merk van popster Jennifer Lopez, doet aan lief. Lopez wil met haar ‘cute, flirtsy’ ontwerpen zowel de jonge als de oudere, meer ervaren vrouw bedienen, aldus haar website. ‘Intimates’, heet haar lingerielijn. Dat klinkt zelfs een beetje preuts.