Massaontslag bij Airbus

Vliegtuigbouwer Airbus heeft gisteren een grote sanering bekendgemaakt, waardoor 10.000 van de 87.000 arbeidsplaatsen zullen verdwijnen. Topman Louis Gallois waarschuwde voorts dat er een einde moet komen aan „het gif van de rivaliteit” tussen nationaliteiten binnen het concern omdat het voortbestaan van Airbus op het spel staat.

De herstructurering, die vooral noodzakelijk was geworden door problemen bij de productie van de superjumbo A380, was maanden geleden al aangekondigd. 5.000 van de werknemers die moeten verdwijnen zijn uitzendkrachten of hebben een tijdelijk contract. Met het opheffen van deze banen wordt meteen begonnen. De andere 5.000 banen zijn werknemers in vaste dienst. Airbus zegt dat dit personeel zoveel mogelijk via natuurlijk verloop zal afvloeien.

Airbus is een volle dochtermaatschappij van het Europese bedrijf voor defensie, lucht- en ruimtevaart EADS, waarin Duitse en Franse aandeelhouders de grootste belangen hebben. In Duitsland en Frankrijk werken ook de meeste personeelsleden van Airbus. In beide landen werken ruim 20.000 mensen voor Airbus.

Gallois deed er de afgelopen maanden alles aan om de ‘pijn’ zo goed mogelijk te verdelen over de deelnemende landen. Hij was daartoe gedwongen door druk van regeringen en vakbonden in de deelnemende landen.

De aankondiging van de sanering werd ook met een week uitgesteld in afwachting van overleg tussen de Franse president Chirac en de Duitse bondskanselier Merkel.

Gallois had gisteren duidelijk moeite met de politieke interventies. De topman wil juist af van de nationale belangen. Airbus moet worden bestuurd als één bedrijf, dat afwegingen maakt op basis van economische motieven en geen politiek-nationale, vindt hij. „Ons voorbestaan op lange termijn staat op het spel”, zei Gallois, verwijzend naar de politieke afweging.

Maar Airbus kon bij deze saneringsoperatie toch niet heen om de landenstructuur. Vandaar dat de sanering uiteindelijk min of mee gelijkelijk is verdeeld: in de productiehallen in Frankrijk en Duitsland verdwijnen respectievelijk 3.200 en 3.700 banen. Op het hoofdkantoor in Toulouse ook 1.100 banen. Als het aan Gallois had gelegen was het accent van het bedrijf meer komen te liggen in Frankrijk. De productie van de vliegtuigen is naar zijn mening te zeer versplinterd.

Vakbonden in Frankrijk en Duitsland hebben afwijzend gereageerd op de sanering. Een woordvoerder van de Franse bond FO zei dat Frankrijk zich heeft laten „opeten” door Duitsland. Maar de Duitse bond IG Metall vindt juist het omgekeerde. In drie Duitse vestigingen zijn werknemers in staking gegaan uit protest tegen het banenverlies.