Het wijde land

Ontrouw en bedrog, liefde als spel zijn, huwelijk als achterhaald instituut; het lijkt alsof Arthur Schnitzler met zijn toneelstuk Het wijde land (1911), thans opgevoerd door de Theatercompagnie, een cultuurkritiek op het westerse stadsleven van 1972 of 2007 heeft geschreven. Maar zijn stuk speelt zich niet nu af, maar in de hogere Weense kringen van bijna honderd jaar geleden.

Echtgenoot Hofreiter is kwaad op zijn vrouw Genia omdat ze weigerde de minnares te worden van zijn vriend, waarna deze zelfmoord pleegde. Hij verwijt haar nu de vriend door haar deugdzaamheid de dood ingejaagd te hebben. De echtelieden drijven nog verder uit elkaar dan ze al lagen; rokkenjager Hofreiter neemt een nieuw meisje, en Genia`neemt tegen haar natuur in, een minnaar. Maar dan verliest Hofreiter zijn alles-moet-kunnen houding. De koele, arrogante blik van de jeugd doet hem beseffen dat zijn jeugd voorbij is.

Regisseur Theu Boermans laat wederom zien dat hij ook best zonder nadrukkelijke vormexperimenten of bewerkingen kan. Ook in Het wijde land laat hij het toneelstuk zelf het werk doen. Boermans heeft al zijn energie gestoken in het op zo hoog mogelijk niveau laten spelen van zijn grote cast. Iedereen speelt scherp en aangenaam naturel psycho-realistisch, met in het bijzonder Mark Rietman als wanhopig montere Hofreiter en Anneke Blok als zijn sterke, vertwijfelde vrouw Genia.

Met Het wijde land heeft de Theatercompagnie een van de rijkste en meest wijze voorstelling van het seizoen geleverd.

Tournee t/m 26 april. Inl. 5205310 of www.theatercompagnie.nl